فرش 1200 شانه

  • طرح های فرش ماشینی که تولید می شوند بسیار متنوع هستند و به همین دلیل گستره ای عظیم از طرح ها را می توانید در فروشگاه ها و نمایشگاه های فرش ماشینی ببینید.

    اگر بخواهید به دنبال فرش باشید، باید از بین طرح های فرش ماشینی یک نمونه زیبا و جذاب برای خود انتخاب کنید. اما آیا شما هم سخت پسند هستید و برای پیدا کردن طرح فرش مورد نظر خود دغدغه دارید؟ توصیه می کنیم این مطلب که درباره آشنایی با طرح های فرش ماشینی نوشته ایم را بخوانید.

    آشنایی با طرح های فرش ماشینی

    فرش ماشینی کلاسیک دارای انواع قالب های مختلفی است. این قالب ها هر کدام از یک طرح کلی برخوردار هستند که می توانید با آشنایی با آنها، راحت تر اقدام به خرید فرش ماشینی نمایید. در واقع این طرح های کلی، همان طرح هایی هستند که در فرش های دستباف مورد استفاده قرار می گیرند و بسیار محبوب هستند.

    در مورد فرش های مدرن هم باید بگوییم که در طراحی آنها از اصول خاصی استفاده نمی شود ولی دارای انواعی هستند که سبب می شوند طرح های مشابه در یک دسته بندی مشخص قرار بگیرند.

    یکی از طرح های فرش ماشینی که به طرح شاهانه معروف است و در قصر های پادشاهان و بزرگان ایران مورد استفاده قرار می گرفته است، فرشی است که هم اکنون با نام فرش طرح افشان شناخته می شود. در طرح های افشان، از طرح های بزرگ استفاده نمی شود و معمولا طرح های کوچک در کل فرش پراکنده شده اند.

    فلسفه نامگذاری این فرش ها به نام افشان این است که طرح های فرش در کل متن اصلی افشان ( پراکنده ) شده اند. کلا فرش ماشینی طرح افشان به این خاطر که خلوت تر نسبت به بقیه طرح ها است، دارای فروش قابل توجهی می باشد و افرادی که علاقه ای به فرش های طرح شلوغ ندارند، می توانند فرش های ماشینی افشان را در دکوراسیون خود به کار گیرند.

    از دیگر طرح های فرش ماشینی که می توان به آن اشاره داشت، طرح محبوب لچک و ترنج است. بسیاری از فرش های دستباف با نقشه لچک و ترنج بافته می شوند. در فرش های لچک و ترنج، یک طرح به شکل دایره، لوزی و یا بیضی در مرکز فرش دیده می شود و در چهار گوشه متن اصلی فرش، طرح هایی به صورت قرینه وجود دارند. طرح بزرگ مرکزی فرش ترنج یا محراب ام دارد و طرح های قرینه در گوشه های فرش هم با نام لچک شناخته می شوند.

    در واقع فلسفه طراحی فرش های لچک و ترنج، معماری خانه های سنتی ایرانی است که دارای چهار باغچه در چهار طرف حیاط و یک حوض در وسط هستند.

    طرح های خشتی از طرح های منحصر به فرد فرش ماشینی است. این طرح و نقشه را اگر از دور ببینید، به صورت شطرنجی است که در هر کدام از خانه های این شطرنج یک طرح متفاوت نسبت به بقیه خانه ها دیده می شود. در واقع هر کدام از این خانه ها با طرح های متفاوت یک خشت نامیده می شود و در نهایت به اینگونه طرح ها، طرح خشتی گفته می شود.

    یکی دیگر از طرح های فرش ماشینی، طرح شکارگاه است. طرح شکارگاه یک طرح تصویری است که فضای یک محیط شکار را به همراه حیوانات و شکارچی ها با طرح های مینیاتوری به تصویر می کشد. این طرح فرش بیشتر در فرش های 1200 شانه دیده می شود.

    طرح های ترکیبی، طرح هایی هستند که از ترکیب نقشه های مختلف که در بالا به آنها اشاره کردیم طراحی می شوند. برای مثال طرح حوض نقره را اگر مشاهده کرده باشید، یکی از طرح هایی است که از ترکیب طرح خشتی و لچک و ترنج طراحی شده است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ×