دانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

چطور عمر فرش را افزایش دهیم؟

برای افزایش عمر فرش چه کارهایی می توان انجام داد؟

چطور عمر فرش را افزایش دهیم؟

فرش، یکی از اجزای مهم در دکوراسیون اتاق‌ها برای شیک و لاکچری کردن خانه‌ها است. فرش‌ها علاوه بر ایجاد زیبایی و بخشیدن روح به خانه‌ها، از حساسیت بسیار بالایی نیز برخوردارهستند؛ به طوری که نگهداری از فرش، مانند دیگر اجزا و وسایل خانه بسیار مهم در نظر گرفته شده است. از طرفی با توجه به تغییر و افزایش روز افزون قیمت فرش افشان، در صورت حفظ و نگهداری آن، هزینه‌های مربوط به ترمیم یا خرید دوباره آن جزو هزینه‌های سرمایه‌ای خانوار لحاظ خواهد شد. سوال این است: چطور عمر فرش را افزایش دهیم؟

فرش در صورت مراقبت درست می‌تواند تا سال‌های طولانی عمر، دوام و زیبایی داشته باشد. اما سوال مهمی که می‌تواند ذهن شما را نیز درگیر خود کند، می‌توان به « راهکار‌ها و روش‌های مناسب جهت افزایش عمر فرش چیست؟ یا چگونه از فرش های خود مراقبت کنیم؟» اشاره کرد. در ادامه ما به شما راهکارها و روش‌هایی جهت افزایش طول عمر فرش افشان ارایه خواهیم کرد.

انواع فرش

امروزه فرش به دو دسته کلی یعنی ماشینی و دستباف تقسیم بندی می‌شوند. فرش ماشینی توسط ماشین آلات مختلفی تولید می‌شود. ماشین‌ آلاتی مانند تکسیما، واندویل و شونهر و… که می‌توان اشاره کرد. جنس هر فرش ماشینی نیز می‌تواند به طور عمده آکریلیک یا BCF یا مخلوطی از این دو باشد. فرش دستباف یا فرش ماشینی، هر دو نیازمند مراقبت هستند. اما نحوه مراقبت هر کدام از این فرش‌ها به نوبه خود و با توجه به مواد تشکیل دهنده موجود در هر کدام، با یکدیگر فرق دارند. ما در این مقاله به نحوه مراقبت از فرش های ماشینی و چگونگی افزایش طول عمر آن، راهکار‌های مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

شکل استفاده از فرش ماشینی

اگر شما می‌خواهید فرش خود را در قسمتی بیندازید که محل رفت‌وآمد در آن بسیار بالا است، باید به جنس تار و پود و میزان آن دقت کنید. برای مثال اگر قسمتی از فرش مورد نظر شما در طول روز بیشتر و به طور مداوم در تابش مستقیم آفتاب قرار دارد، شما باید انتظار اینکه تار و پود فرش شما شل شود، تغییر رنگ پیدا کند یا حتی انتظار پارگی فرش را نیز داشته باشید. پس در مرحله اول شما باید به نوع استفاده و شکل استفاده از فرش دقت کنید.

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم حرارت می‌تواند از دوام الیاف و تار و پود فرش های ماشینی بکاهد. از دیگر دلایل مهم که باعث از بین رفتن فرش می‌شود، می‌توان به رطوبت و در نتیجه پوسیدگی آن اشاره کرد. اگر شما جزو کسانی هستید که در مناطق شمالی ایران زندگی می‌کنید، نگهداری فرش‌های ماشینی برای شما بسیار سخت است؛ چرا که باید دمای محیط و رطوبت داخل منزل را کنترل کنید و از فرش‌های خود بیشتر مراقبت کنید. برای مثال در این مناطق، شما باید بعد از شست‌وشوی فرش، آن را به طور کامل خشک و سپس پهن کنید.

از دیگر نکته‌های مهم در نگهداری فرش‌ها و شکل استفاده آن می‌توان به نبودن اجسام سنگین مانند کمد، پایه میز، مبل یا موارد دیگر روی قسمتی از فرش اشاره کرد. در صورت استفاده از وسایل سنگین، در زیر پایه‌های آن‌ها از یک زیرپایه استفاده کنید تا جلوی آسیب رسیدن به فرش را بگیرد. کار زیرپایه به این شکل است که فشار حاصل از اجسام را به خود جذب می‌کند و باعث می‌شود تا این فشار به فرش منتقل نشود.

نوشته های مشابه

روش صحیح شستشوی فرش

دومین عامل مهم در نگهداری فرش‌های ماشینی، دقت در شستشوی آن‌ها است. فرش‌ها نیز مانند دیگر اجزا و وسایل خانه نیازمند شست‌وشوی مناسب هستند؛ اما در شستشوی آن‌ها باید دقت بسیار کافی داشته باشید تا از خسارت‌های جبران ناپذیر آن جلوگیری کنید. برای مثال شستشوی فرش در حیاط خانه به دلایل مختلفی مناسب برای این عمل نیست. پس بهترین راه حل برای شستن فرش‌ها، قالیشویی است.

اما در برخی موارد شما قصد دارید تا فرش‌های ماشینی خود را در منزل شستشو دهید. برای این کار شما باید به موارد زیر دقت کنید.

  • سطح آسفالت نسبت به سایر سطوح برای پهن کردن فرش مناسب‌تر است.
  • عدم استفاده از مواد شوینده قوی
  • وارد نکردن فشار به الیاف فرش
  • خروج کامل مواد شوینده از الیاف، تار و پود فرش
  • خشکی کامل فرش

در حالت عادی فرش ماشینی هر سال یا ۱۸ ماه یک بار نیاز به شستشو دارند. و در صورت باقی ماندن و قرارگیری غبار، خاک یا مواد دیگر روی آن، فرش دچار آسیب می‌شود. پس شست‌وشوی فرش افشان از اهمیت بسیار بالایی برخودار است.

یکی دیگر از نکات مهمی که شما باید آن را رعایت کنید، این است که بیش از حد مجاز فرش را جارو نزنید. این کار باعث می‌شود تا تار و پود فرش ضعیف شود و زودتر از بین برود؛ همچنین برای جاروی فرش جهت آن‌ها به سمت جهت خواب فرش باشد.

جلوگیری از شکستگی فرش

یکی دیگر از نکات مهم در هنگام جمع آوری فرش جهت جا به ‌جایی آن عدم شکستگی آن است. در صورتی که فرش را تا می‌کنید به الیاف فرش آسیب می‌زنید. بهترین راه­حل برای جمع آوری فرش افشان جهت جابه‌جایی آن، رول کردن آن است. در این روش هیچ آسیبی به الیاف فرش‌های ماشینی وارد نمی‌شود.

چند نکته در خصوص نگهداری فرش ماشینی و افزایش طول عمر آن

  • عدم قرارگیری فرش در نزدیکی منابع حرارتی و آتش زا مخصوصا در ماه‌های زمستان
  • در صورت ریختن مواد روی فرش، پس از رفع کثیفی، آن را سریعا خشک کنید.
  • ریشه­های فرش را با چسب‌های بی­رنگ مخصوص بپوشانید. این کار برای جلوگیری از. کثیفی ریشه‌ها استفاده می‌شود.
  • شما می‌توانید برای جلوگیری از تابش مستقیم خورشید بر روی فرش‌های ماشینی خود، روی آن‌ها روفرشی پهن کنید.

خلاصه چطور عمر فرش را افزایش دهیم؟

شما چقدر به فرش‌های ماشینی خانه خود اهمیت می‌دهید؟ فرش‌های ماشینی یکی از مهم‌ترین وسایل یک خانه محسوب می‌شود که نگهداری از آن از نظر اقتصادی بسیار مهم است. به همین دلیل شما می‌توانید با رعایت نکات بالا، طول عمر فرش خود را افزایش دهید و از خرید دوباره فرش جلوگیری کنید. در این مطلب از دیجی فرش سعی شد تا شما را با چگونگی افزایش عمر فرش بیشتر آشنا کنیم. از همراهی شما تا پایان سپاس گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا