انتخاب فرش ماشینی

چگونه رنگ فرش را انتخاب کنیم؟

نحوه انتخاب رنگ فرش برای منزل و محل کارتان

چگونه رنگ فرش را انتخاب کنیم؟

یکی از مهم‌ترین المان‌ها در دکوراسیون داخلی منزل ما ایرانی‌ها فرش است. فرش از گذشته تا به امروز از مهم‌ترین وسایل منزل ما ایرانی‌ها به شمار می‌رود. صنعت فرش در سال‌های اخیر پیشرفت بسیار زیادی کرده است و فرش‌ها باکیفیت بسیار بهتری به بازار عرضه شده‌اند. در سال‌های اخیر فرش‌های تولید شده از لحاظ رنگ و طرح تنوع بسیار زیادی دارند. یکی از مهم‌ترین مواردی که جهت زیبایی دکوراسیون منزل باید رعایت شود، توجه به رنگ فرش مخصوصا فرش افشان است. شاید برای شما سوال پیش آید که چگونه رنگ فرش را انتخاب کنیم؟ در ادامه نکاتی را در مورد این موضوع مطرح می‌کنیم.

نحوه انتخاب رنگ فرش

همانطورکه پیش از این اشاره کردیم، امروزه فرش‌ها در رنگ‌های متنوعی تولید و به بازار عرضه خواهند شد. تنوع بسیار بالا رنگ فرش‌ها، انتخاب را برای خریداران بسیار دشوار و سخت می‌کند. در صورتی که بخواهید فرش را برای پذیرایی انتخاب کنید، این موضوع دشوارتر می‌شود. در واقع روند تهیه فرش حساس و طولانی است و عدم توجه به رنگ مناسب موجب ایجاد دکوراسیون نامناسب برای منزل خواهد شد.

انتخاب بهترین رنگ فرش برای افرادی که به اصول طراحی دکوراسیون داخلی و روان‌شناسی رنگ‌ها آشنایی ندارند، کمی دشوار است؛ بنابراین شما برای انتخاب رنگ فرش باید به المان‌های بسیار زیادی توجه کنید.

عوامل مؤثر در انتخاب رنگ فرش مناسب

فرش یکی از مهم‌ترین وسایل اصیل و قدیمی در منزل ما ایرانی­ها است که در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. برای ایجاد فضایی مناسب و آرامش‌بخش توجه به رنگ فرش اهمیت بسیار زیادی دارد. جهت انتخاب رنگ مناسب برای فرش باید به نکات زیادی توجه کنید. از جمله عوامل مختلف که موجب انتخاب بهترین رنگ برای فرش می‌شود، می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • توجه به ابعاد منزل
  • میزان استفاده از فرش
  • گردش رنگ در محیط
  • سلیقه اعضا خانواده

توجه به ابعاد فضا

همانطور که می‌دانید انتخاب رنگ در کوچک یا بزرگ نشان دادن فضا منزل بسیار تاثیر گذار است. اگر فضا منزل شما کوچک است، توصیه می‌کنیم که از رنگ‌های روشن برای فرش استفاده کنید. استفاده از فرش رنگ روشن در فضا کوچک منزل موجب می‌شود که فضا دلبازتر و پذیرایی بزرگ‌تر به نظر برسد. در صورتی که متراژ پذیرایی منزل شما بزرگ است، می‌توانید از فرش‌هایی با رنگ تیره نیز استفاده کنید. استفاده از فرش‌هایی با رنگ تیره در محیط‌های بزرگ جلوه‌ای زیباتر برای محیط به ارمغان می‌آورد.

توجه به میزان استفاده از فرش

در انتخاب رنگ فرش مخصوصا فرش وینتیج باید به میزان استفاده فرش نیز بسیار توجه کنید. اگر قصد دارید فرش را در محیطی پر رفت و آمد قرار دهید، استفاده از فرش‌های تیره گزینه مناسب‌تری است. فرش‌های تیره به دلیل پوشش خوب لکه‌ها، دیگر نیازی به شستشوی مکرر ندارند.

توجه به گردش رنگ در محیط

در طراحی دکوراسیون داخلی منزل، معمولا از یک رنگ به عنوان رنگ اصلی استفاده می‌شود و سایر عناصر متناسب با رنگ اصلی انتخاب می‌شوند. بهتر است در انتخاب رنگ فرش به رنگ اصلی دکوراسیون توجه داشته باشید. شما می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد فضایی یکنواخت از رنگ‌های مکمل نیز استفاده نمایید. در طراحی دکوراسیون داخلی از منظم کردن رنگ‌ها به صورت تیره و روشن نیز استفاده می‌کنند. در این نوع دکوراسیون‌ها رنگ‌های تیره معمولا برای کف منزل بکار گرفته می‌شود. همچنین رنگ‌های روشن در قسمت‌های بالایی منزل مانند مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

توجه به علاقه اعضا خانواده

یکی دیگر از مواردی که در هنگام انتخاب رنگ فرش باید مورد توجه قرار بگیرد، توجه به سلیقه افراد ساکن در منزل است. اگر فرش وینتیج از لحاظ رنگ مناسب باشد ولی افراد ساکن در منزل به آن علاقه نداشته باشند، خرید آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

روانشناسی رنگ در انتخاب بهترین رنگ فرش

اگر قصد خرید فرش برای منزل را دارید و نمی‌توانید رنگ مناسبی انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از روانشناسی رنگ‌ها کمک بگیرید. مطابق با روانشناسی رنگ‍‌ها استفاده از رنگ‌های مختلف، موجب ایجاد احساسات گوناگون در افراد می‌شود. همچنین استفاده از رنگ‌هایی که با روحیه افراد ساکن در منزل متناسب است، سبب ایجاد محیطی صمیمی در منزل می‌شود.

به عنوان مثال رنگ سرمه‌ای از طیف آبی و بسیار آرامش‌بخش است. این رنگ سبب کاهش فشارخون و تنظیم ضربان قلب می‌شود. رنگ سبز بیانگر طبیعت است و محیطی سرشار از آرامش و تمرکز را برای افراد ساکن در منزل به ارمغان می‌آورد. فرش سبز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای فضای اتاق مطالعه است. این رنگ از فرش همانطور که اشاره کردیم، موجب متمرکز شدن شما بر مطالعه می‌شود. استفاده از فرش قرمز در منزل موجب بالا رفتن سطح انرژی خواهد شد. رنگ قرمز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای فرش آشپزخانه است.

 خلاصه ای بر نحوه انتخاب رنگ فرش

مطابق با نظر معماران داخلی فرش‌ها عناصر جدا نشدنی از فرهنگ و دکوراسیون داخلی منزل ما ایرانی‌ها است. انتخاب بهترین رنگ برای رنگ فرش برای پذیرایی می‌تواند تاثیرات بی‌نظیری را در دکوراسیون منزل شما بگذارد. انتخاب رنگ فرش آخرین مرحله در طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌ها محسوب می‌شود. در واقع انتخاب رنگ فرش باید متناسب با رنگ مبلمان، پرده‌ها و سایر عناصر خانه انجام گیرد. امیدواریم که با استفاده از مطالب بیان شده بهترین رنگ را برای فرش منزل خود انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا