دانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

چطور از بوی بد فرش خلاص شویم؟

اگر شما هم با بوی نم فرش مشکل دارید این مقاله را بخوایند

چطور از بوی بد فرش خلاص شویم؟

چطور از بوی بد فرش خلاص شویم؟ فرش ماشینی از کالاهای اساسی و مهم خانه ما ایرانی­ها است. به دلیل نوع بافتی که فرش‌ها دارند، کمترین رطوبت را به خود جذب می‌کنند و باعث ایجاد بوی بدی می‌شوند. از طرفی، تار و پود فرش‌، می‌تواند محلی برای تجمع باکتری‌ها، قارچ‌ها و کپک‌ها باشد. تجمع این عوامل در کنار هم می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌هایی چون اسهال و بیماری‌های پوستی در افراد خانواده، به خصوص کودکان نوپا شوند.

 عوامل و اتفاقات مختلفی می‌توانند باعث نم و رطوبت فرش مدرن یا دیگر فرشها شوند. از شرایط آب و هوایی گرفته تا وجود کودک نوپا یا نگهداری از حیوان خانگی، مشکلات ساختمانی، ذوب شدن برفک یخچال وغیره. بوی نم فرش، نامطبوع و آزاردهنده است و باعث می‌شود افراد ساکن در منزل به این فکر کنند که فرش کثیف است و باید دوباره مورد شستشو قرار گیرد. چنانچه این مشکل برای شما هم پیش آمده، با ما همراه باشید تا در ادامه راهکارهایی برای از بین بردن بوی نامطبوع نم فرش، به شما ارائه دهیم.

راهکار رفع بوی نم فرش

اغلب خانواده‌ها اولین کاری که برای رفع بوی نم فرش اتاق خواب انجام می‌دهند، این است که فرش را برای شستشو به قالی شویی می‌فرستند. این اقدام علاوه بر هزینه زیاد، وقت‌گیر هم هست. به جای این کار، می‌توانید از روش‌های خانگی استفاده کنید که هم موثر و هم کم هزینه هستند. در روش‌های خانگی از مواد طبیعی استفاده می‌شود که از این طریق می­توان مضرات مواد شیمیایی را کم کرد. در ادامه چهار ماده طبیعی که در رفع بوی بد فرش موثر هستند را به شما معرفی خواهیم کرد.

جوش شیرین

همان طور که می‌دانید جوش شیرین ماده‌ای ارزان و در دسترس است و به راحتی در همه خانه‌ها پیدا می‌شود. این ماده مصارف خانگی زیادی دارد که یک مورد از آنها، جهت رفع بوی نم فرش اتاق کودک و دیگر فرشها است. برای این‌کار، ابتدا جوش شیرین را در محلی از فرش که نمدار شده است، به مقدار مورد نیاز بریزید. سپس با کمک وسیله‌ای مانند فرچه یا جارو، جوش شیرین را به درون تار و پود فرش وارد کنید. در این مرحله، باید اجازه دهید جوش شیرین به مدت  ۲۴ روی فرش بماند.

بعد از گذشت زمان لازم، با جاروبرقی جوش شیرین را از روی فرش جمع کنید. به کمک دستمال مرطوب باقیمانده پودر را ازفرش جدا کنید. مرحله بعد یک لیوان آب و یک قاشق سرکه سفید را با هم مخلوط کنید و روی فرش اسپری نمایید. در نهایت بعد از گذشت زمان ۱۵ دقیقه، منطقه مرطوب را با شامپو فرش و اسفنج، تمیز کنید.

لیمو ترش

بهتر است بدانبد لیمو‌ترش هم مانند جوش شیرین، یک ماده طبیعی و در دسترس خانواده­ها است. برای استفاده از لیموترش در رفع بوی نم فرش آشپزخانه و دیگر فرشها، ابتدا یک عدد لیمو‌ترش را او وسط نصف کنید و روی قسمت­هایی از فرش که بوی نامطبوع دارد،  قرار دهید. حداقل دو ساعت اجازه دهید در همان محل بماند و سپس با دستمال مرطوب و مقداری شامپو فرش همان منطقه از فرش را پاک سازی کنید. لیموترش با خاصیت اسیدی که دارد، علاوه بر رفع بوی بد به از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌ها و رفع لکه‌های فرش نیز کمک می­کند.

نوشته های مشابه

اسطوخودوس

سومین ماده طبیعی که در همه جا وجود دارد، اسطوخودوس است. این ماده دارای رایحه بسیار مطبوع با خاصیت آرام‌بخشی است. برای رفع بوی بد فرش، لازم است گل‌های تازه اسطوخودوس را به اندازه نصف پیمانه خرد کرده و له کنید که در این جا از بوی خوش آن لذت خواهید برد. سپس گلها را با یک پیمانه جوش شیرین مخلوط کنید و روی سطحی از فرش که دچار نم گرفتگی است بریزید. حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه اجازه دهید این محلول روی فرش بماند. البته اگر زمان بیشتری، مثلا از شب تا صبح بماند، طبیعتا نتیجه بهتری خواهد داشت. در آخر با استفاده از جارو برقی مواد را از روی فرش جمع کنید.

استفاده از روغن ‌های معطر

در مواردی که از تمیزی فرش خود مطمئن هستید و فقط از بوی بد آن رنج می‌برید، می‌توانید از روغن‌های معطر و طبیعی استفاده کنید. این روغن‌ها از گیاهان طبیعی و خوشبو به دست می‌آیند. خاصیت فرار بودن آنها باعث می‌شود،  اثر یا لکه‌ای از آنها روی فرش باقی نماند.

شما باید اسانس مورد پسند خود را مانند نعناع یا دارچین، با جوش شیرین مخلوط کنید. حدود ۱۵ قطره از روغن را با دو فنجان جوش شیرین ترکیب کنید و سپس روی قسمتی از فرش که بوی نم گرفته بریزید. اگر بوی نم کم و ملایم باشد، این یک ساعت زمان کافی است تا روی فرش بماند. اما اگر بوی نم فرش زیاد است، پیشنهاد می‌کنیم که  ۲۴ ساعت به روغن زمان بدهید تا روی فرش باقی بماند.

ایا می دانید چطور از بوی بد فرش خلاص شویم؟

 فرش‌ها به دلیل نوع بافت‌شان، مایعات یا حتی بوی بد را به خود جذب می‌کنند. با رعایت چند نکته ساده، می‌توانید جلوی بوی بد فرش‌تان را بگیرید. سعی کنید هوای خانه را تهویه نمایید و  پنجره‌ها را باز کنید تا همیشه هوای تازه وارد خانه شود. با این کار رطوبت خانه هم کاهش پیدا می‌کند. نکته دیگر اینکه، سعی کنید همیشه فرش‌تان را تمیز نگه دارید. حتما حداقل هفته ­ای یکبار روی فرش را جاروبرقی بکشید. می‌توانید اسانس‌های معطر را به کیسه جاروبرقی اضافه کنید. این کار باعث خوشبو شدن فضای خانه هم می­شود. ما در این مقاله از دیجی فرش روش‌های خانگی که با آن بتوان بوی نم فرش را از بین برد، برای شما ارائه دادیم. از همراهی شما تا پایان سپاس گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا