انتخاب فرش ماشینی

چگونه فرش درستی انتخاب کنیم؟

اگر در انتخاب فرش همیشه با تردید مواجه می شوید بخوانید

چگونه فرش درستی انتخاب کنیم؟

چگونه فرش درستی انتخاب کنیم؟ یکی از دغدغه‌های خریداران فرش، انتخاب درست و اصولی یک فرش مناسب است. از طرف دیگر با توجه به اینکه وجود فرش و قالی یکی از اسباب و لوازم لازم و ضروری برای زندگی ما ایرانیان است، پس انتخاب درست و اصولی فرش، اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید نهایت دقت را خرج دهید تا بتوانید فرشی مناسب و مطابق نیاز خود خریداری کنید. در ادامه مطالبی به عنوان راهنمایی انتخاب فرش بیان خواهیم کرد. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا شما را برای خریداری یک فرش مناسب راهنمایی کنیم.

نکات مهم هنگام خرید فرش

جهت خرید یک فرش ماشینی خوب، لازم است که به چندین نکته توجه کنید تا بتوانید، هنگام خرید فرش منزل خود آن را به بهترین نحو ممکن انتخاب کنید. این نکات شامل موارد زیر می‌شود:

به اندازه فضای مد نظر خود دقت کنید

اگر فضای مد نظر شما کوچک و جمع و جور می­باشد، بهتر است فرشی انتخاب کنید که فضای مد نظر شما را بزرگتر جلوه دهد. برای این که بتوانید این اقدام را انجام دهید، باید فرش خود را به رنگ روشن انتخاب کنید. زیرا این گونه فرش‌ها معمولاً فضا را از آنچه که هستند بزرگتر و وسیع‌تر نشان می‌دهند. اما اگر فضای منزل شما خیلی بزرگ است و شما اثاثیه کمی ‌دارید، بهتر است فرشی انتخاب کنید که به رنگ تیره باشد. زیرا انتخاب یک فرش تیره رنگ می‌تواند فضای مورد نظر را به نوعی گرم و دنج، نشان دهد.

چگونه فرش درستی انتخاب کنیم؟ تراکم فرش

چنانچه شما به زیبایی فرشی که قصد خرید آن را دارید اهمیت بسیار زیادی می‌دهید، بهترین کار این است که فرشی را انتخاب کنید که تراکم و شانه بیشتری داشته باشد. فرشی که این ویژگی را دارد، از دوام و کیفیت بیشتری برخوردار خواهد بود. می­توان گفت فرش ۵۰۰ شانه ­ای که تراکم ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ داشته باشد، انتخاب مناسب­تری برای شما است. فرش ۷۰۰ شانه دوام کمتری دارد، زیرا جنس این فرش لطیف­تر است و ضخامت کمتری دارد. البته باید این موضوع را بدانید که کاهش ضخامت آن، زیاد نیست.

به پرز فرش مد نظر خود دقت کنید

پرز فرش یکی از مهمترین مواردی است که هنگام خرید فرش خوب باید به آن توجه کنید. پرزهای یک فرش مناسب با دوام، درخشان و انعطاف پذیر است. همچنین فرش‌هایی که پرز‌های نرمی ‌دارند، نسبت به فرش‌هایی که دارای پرزهای ضخیم­تر هستند، دوام کمتری دارند. از طرف دیگر این فرش‌ها می‌توانند ذرات ریز را جذب کنند. این ویژگی موجب می‌شود تا تمیز کردن این گونه فرش‌ها، کمی ‌دشوار باشد.

توجه به نوع کاربرد فرش

اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید نحوه استفاده و نوع کاربرد فرش مد نظر شما است. به عنوان مثال فرشی که قرار است در یک اتاق پذیرایی یا یک اتاق ناهارخوری شلوغ و پرتردد استفاده شود، حتماً باید استحکام زیادی در برابر پاخور بودن داشته باشد و بتوان آن را به مدت طولانی در منزل استفاده کرد. از طرف دیگر این فرش باید مقاومت بسیار خوبی در مقابل گرد و غبار داشته باشد.

اما شما می‌توانید برای اتاق خواب خود که مکانی برای استراحت است و رفت و آمد زیادی ندارد، یک فرش به رنگ روشن و جنس لطیف انتخاب کنید. زیرا این فرش می‌تواند فضای اتاق شما را با لطافت و ملایم جلوه دهد.

به سبک زندگی خود توجه کنید

نکته دیگری که برای خرید یک فرش باید در نظر بگیرید، توجه به سبک زندگی و افرادی است که با آنها زندگی می‌کنید. به عنوان مثال اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که در منزل خود از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید، یا کودکی در منزل خود دارید، بهتر از فرشی انتخاب کنید که دارای طرح و نقش‌های شلوغ و به رنگ تیره باشد.

 در این صورت آلودگی‌های موجود روی فرش شما کمتر خود را نشان می‌دهد. اما اگر شما جذب افراد کم جمعیت هستید که رفت و آمد زیادی نیز ندارید، می‌توانید فرشی انتخاب کنید که نقش و نگارهای کمتری داشته باشد، و رنگ آن را روشن انتخاب کنید.

به بافت فرش مد نظر خود توجه کنید

یکی دیگر از مهم ترین عواملی که باید برای انتخاب یک فرش مناسب به آن توجه کنید، بافت فرش است. برای آنکه شما بتوانید اطلاعات درستی را در این رابطه کسب کنید باید به قسمت پشت فرش مورد خود توجه کنید. زیرا در پشت فرش کیفیت آن بهتر مشخص می‌شود. همچنین در این بخش می‌توان طلاعات زیادی را درباره شمارش دقیق گره‌ها، کوبیدگی، نحوه تراکم و… کسب کرد.

چگونه فرش درستی انتخاب کنیم؟ ابعاد فرش

اگر شما محل زندگی خود را تغییر می‌دهید و مستاجر هستید، پس بهتر است فرش بزرگ و سنگینی را انتخاب نکنید. انتخاب یک فرش ۱۲ متری و حمل نقل آن برای افرادی که مستاجر هستند و محل زندگی خود را مدام تغییر می­ دهند، مناسب نیست. شما می‌توانید به جای خرید یک فرش ۱۲ متری، دو عدد فرش ۶ متری تهیه کنید که علاوه بر حمل و نقل آن، چیدمان آن نیز در منزل راحت­تر است. زیرا شما می‌توانید فارغ از اندازه اتاق مد نظر خود، آن را پهن کنید. اما پهن کردن یک فرش ۱۲متری ممکن است کمی ‌دشوارتر باشد.

انتخاب فرش هماهنگ با سبک دکوراسیون منزل

یکی از مهمترین مسائلی که هنگام خرید فرش باید به آن توجه کنید، سبک محل مورد نظر شما است. شما باید ابتدا سبک کلی طراحی دکوراسیون منزل یا محل کار خود را در نظر بگیرید و فرش خود را متناسب با آن انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر سبک دکوراسیون منزل شما مدرن است، انتخاب فرشی به سبک کلاسیک و سنتی برای این فضا انتخاب درستی نخواهد بود. اما اگر سبک دکوراسیون شما تلفیقی است. می­ توانید فرش مورد نظر خود را هماهنگ با سایر تجهیزات دکوراسیون خود انتخاب کنید.

توجه به جنس فرش

شما باید هنگام خرید حتما به جنس فرش مد نظر خود دقت کنید. فرش‌هایی که از الیاف طبیعی بافته شده­ اند، می‌توانند مشکلاتی مانند آلرژی و احتمال بروز حساسیت را تا حدی کاهش دهند. این مسئله برای افرادی که دارای فرزندان کوچک هستند یا از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد. همچنین بهتر است این نکته را نیز بدانید که فرشی که دارای الیاف طبیعی است، پس از هر بار شستشو کمتر تغییر رنگ می‌دهد و احتمال بو گرفتن کمتری دارد.

چرا فرش درستی انتخاب کنیم؟

فرش یکی از مهمترین تجهیزات و لوازم دکوراسیون زندگی ما ایرانیان است. به گونه‌ای که در کلیه منازل ایرانیان، حداقل یک فرش دستباف یا ماشینی وجود دارد. اگر شما قصد دارید یک فرش مناسب خریداری کنید، باید به نکاتی که بیان کردیم توجه کنید. در این صورت می‌توانید یک فرش مرغوب و ایده­ آل خریداری کنید که کاملاً متناسب با نیاز شما است. امیدواریم توانسته باشیم مطالب مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا