انتخاب فرش ماشینی

کدام یک از فرش های ایرانی برای خانه شما مناسب است؟

انتخاب فرش خوب و مناسب برای منزلمان

کدام یک از فرش های ایرانی برای خانه شما مناسب است؟

انتخاب فرش ایرانی برای منزل: فرش ایرانی، یکی از مهم‌ترین صادرات کشور ما به کشورهای خارجی است. این فرش‌ها با فرهنگ و تاریخ ما آمیخته شده‌اند. همه خاطرات کودکی ما با فرش‌های سنتی، رنگین است. اگر به زودی قصد خرید فرش ایرانی دارید تا جانی دوباره به دکوراسیون خانه خود ببخشید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. قصد داریم تا به سوال کدام یک از فرش­های ایرانی برای خانه شما مناسب است، پاسخ دهیم.

چگونه فرش ایرانی مناسب با خانه خود را انتخاب کنیم؟

انواع مختلفی از فرش، در کشور ایران تولید می‌شوند. هر نوع از فرش‌ها، رنگ و طرح مخصوص به خود را دارند؛ به همین دلیل ممکن است تا برای انتخاب فرش مناسب خانه‌تان، سردرگم شوید. در این بخش قصد داریم تا به شما در انتخاب‌تان کمک کنیم.

هنگام انتخاب فرش به دکوراسیون خانه، دقت کنید

اگر دکوراسیون خانه شما، رنگ و بویی سنتی و شلوغ دارد، فرش کلاسیک می‌تواند انتخاب مناسبی برای آن باشد. این نوع از فرش رنگ‌های متنوع و زیادی دارند. طرح‌ سنتی مورد استفاده در آن‌ها، لچک و ترنج است. در این طرح، حوضه در مرکز فرش قرار دارد و در چهار گوشه آن، تزئیناتی جذاب و هلالی به چشم می‌خورد. حاشیه طرح لچک و ترنج، به زیبایی تزئین می‌شوند؛ اما در پس‌زمینه طرح زیادی وجود ندارد.

اگر دکوراسیون خانه خود را مدرن و ساده چیده‌اید، به طور قطع از خرید یک فرش مدرن، لذت خواهید برد. این نوع از فرش، فاقد طرح و نقش سنتی است و معمولاً در آن‌ها از یک رنگ استفاده خواهد شد. در طراحی آن‌ها از طرح‌های هندسی استفاده شده تا در عین سادگی، زیبا باشد. برای تکمیل زیبایی این فرش‌ها می‌توانید از مبلمانی با رنگ‌های خنثی و پرده‌هایی با طرح ساده، استفاده کنید.

انتخاب سایز فرش ایرانی

حال که از انتخاب طرح و رنگ عبور کردیم، نوبت به انتخاب سایز فرش می‌رسد. فرش‌های ماشینی در ابعاد و اشکال متفاوتی تولید می‌شوند تا مناسب خانه‌هایی با هر متراژ باشند. شکل این فرش‌ها می‌تواند گرد، مربع، بیضی، مستطیل، شش گوش یا حتی عروسکی، گل یا قلب، باشد. جالب است بدانید که سایز این فرش‌ها از ۱ الی ۱۲ متر، متفاوت خواهد بود. به طور کلی اندازه فرش‌های ماشینی از استانداردهای خاصی پیروی می‌کند.

برای انتخاب سایز فرش باید دقت کنید که دکوراسیون خانه شما، طرحی سنتی یا مدرن دارد. در صورتی که دکوراسیونی سنتی در منزل دارید و علاقمند هستید تا روی فرش نشسته و استراحت کنید، فرشی با اندازه کامل، انتخاب کنید. این گونه می‌توانید تمام سطح را پوشش دهید. اما در صورتی که دکوراسیونی مدرن دارید و می‌خواهید از مبلمان، تخت یا میز ناهارخوری استفاده کنید، فرش مدرن انتخاب مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

فرش ایرانی با رنگی مناسب انتخاب کنید

برای انتخاب رنگ مناسب دکوراسیون خانه، باید توجه داشته باشید که رنگ مبلمان و پرده را هماهنگ با آن انتخاب کنید. نکته قابل توجه این است که فقط از یک رنگ استفاده نکنید؛ بلکه باید از یک طیف رنگ و تکمیل کننده یکدیگر استفاده کنید. مبلمان رنگی را کنار هم نچینید و سعی کنید که فضا شلوغ نشود.

انتخاب شانه و تراکم فرش ایرانی

انتخاب فرش ایرانی برای منزل: ابتدا باید مشخص کنید که هر فرش را برای چه کاربردی مدنظر دارید. به عنوان مثال باید به ضخامت فرش دقت داشته باشید. ضخامت هر فرش با کاربرد آن رابطه مستقیم دارد. به عنوان مثال از فرش‌های نازک، برای سالن‌های پذیرایی استفاده می‌شود؛ این فرش‌ها بیشتر جنبه تزئینی دارند و کاربرد دیگری ندارند. از این فرش‌ها نمی‌توان برای استراحت یا نشست و برخواست استفاده کرد.

در فضاهای شلوغ و پر رفت و آمد باید به دنبال فرش‌های ضخیم‌تر باشید. مثلاً برای اتاق خواب می‌توانید از فرش‌های ۷۰۰ شانه الی ۱۰۰۰ شانه استفاده کنید. توجه داشته باشید که هر چه تعداد شانه‌های یک فرش بیشتر باشد، تعداد رنگ‌های به کار رفته در آن نیز بیشتر است. به عنوان مثال، فرش‌های ۱۲۰۰ شانه، رنگ‌های کم‌تری نسبت به ۱۵۰۰ شانه دارند و ظرافت کم‌تری در تصاویر آن به کار رفته است.

در صورتی که در خانه کودک یا حیوان خانگی دارید، حتماً از فرش‌هایی با بیش از ۵۰۰ شانه استفاده کنید؛ چرا که پرز بلند، در صورت زمین خوردن، مانع آسیب دیدن کودک دلبندتان می‌شود. همینطور توجه داشته باشید که سگ و گربه به صورت غریزی عادت دارند تا به زمین پنجه بکشند؛ این رفتار آن‌ها سبب آسیب دیدن فرش‌های ظریف می‌شود و ممکن است به پاره شدن آن‌ها بینجامد. هر چه تراکم یک فرش بالاتر باشد، دوام و مقاومت آن نیز بیشتر است.

انتخاب فرش ایرانی برای منزل

در این مطلب سعی کردیم تا به شما در انتخاب فرش مناسب، کمک کنیم. برای شما شرح دادیم که پیش از تهیه فرش، به نکاتی نظیر نوع دکوراسیون، رنگ، سایز فرش و تعداد شانه آن دقت کنید. ضخامت فرش ماشینی یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب فرش به شمار می‌رود. فرش مدرن و کلاسیک را به شما معرفی کردیم و به بررسی نشانه‌های آن‌ها پرداختیم. امید است تا با انتخاب فرش ایرانی مناسب، جانی تازه به دکوراسیون خانه خود دهید. البته به تولیدکنندگان داخلی کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا