دسته‌بندی نشده

چهار روش برطرف کردن زردی فرش

زردی بوجود آمده روی فرش را اینگونه برطرف کنید..

چهار روش برطرف کردن زردی فرش بعد از شستن

ممکن است تا به حال برای همه ما پیش آمده باشد که بعد از شستشوی فرش وقتی با هزار ذوق و شوق آن را پهن می‌کنیم متوجه زردی آن شویم. دیدن اینکه قسمتی از فرش تازه شسته شده یا ریشه‌هایی که زرد شدند واقعا ناراحت کننده است. از همه بدتر آن است که زردی فرش به تنهایی رخ نمی‌دهد و اغلب با بوی بد و عذاب دهنده‌ای نیز همراه است. از آن‌ جایی که علت زرد شدن فرش به شستشوی نا صحیح و یا اشکال در خشک شدن سریع رخ می‌دهد. بیشتر برای کسانی رخ می‌دهد که در منزل اقدام به شستشوی فرش می‌کنند.

باقی ماندن زرد آب

یکی از دلایلی که باعث ایجاد زردی و بوی بد در فرش می‌شود باقی ماندن آب همراه با آلودگی یا همان آب زرد رنگ داخل فرش است. پس برای جلوگیری از زردی فرش بهتر است هنگام شست و شو به طور کامل زرد آب آن را خارج کنید. بهترین روش برای خارج کردن زرد آب از فرش هم پارو زدن مداوم هنگام آبکشی تا زمانی است که آب زلالی از فرش خارج شود.

نکته دوم نحوه خشک کردن فرش است. بهتر است این کار در فضای کاملا آزاد انجام شود. هر چقدر که فرش سریعتر خشک شود امکان رنگ گرفتگی آن کمتر است. لول ماندن فرش بعد از شستشو از عوامل مهمی است که مانع خشکی سریع آن می‌شود. بنابراین سعی کنید بعد از شستشوی فرش آن را در فضای آزاد قرار دهید و مطمئن شوید هوا در همه قسمت‌های آن در جریان است و بعد از اینکه از   کامل خشک شد آن را پهن کنید.

استفاده از شوینده های بی کیفیت

انتخاب ‌شوینده مناسب برای شستشوی فرش یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر زردی فرش است. شوینده‌هایی که در ترکیب خود میزان اسید بالایی دارند یا پودرهای لباسشویی با آنزیم بالا از همان نمونه‌های مشکل‌ساز هستند. این پودر‌ها و مواد شوینده علاوه بر آسیب به تار و پود فرش باعث زردی رنگ آن نیز می‌شوند.

گرد و غبار موجود در فرش

یکی دیگر از عوامل که باعث ایجاد رنگ زرد در فرش می‌شود، وجود گرد و غبار در تار و پود آن است. اگر این خاک‌ها قبل از شستشو از فرش جدا نشوند در هنگام شستشو به گل تبدیل می‌شوند و به سختی از فرش جدا خواهند شد. در بعضی موارد که بخشی از این گرد و غبار در فرش باقی می‌ماند باعث ایجاد زردی و بوی بد در آن می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از شستشوی فرش آن را بتکانید و یا با جارو برقی با دقت جارو کنید.

شستشوی دوباره فرش

با وجود اینکه این روش ‌شاید زمان‌‌برترین راه ممکن بنظر برسد اما به طور قطع موثرترین راه نیز هست. ابتدا سعی کنید علت بروز مشکل در فرش خود را پیدا کنید. برای مثال اگر علت زردی فرش استفاده از شوینده‌های بی‌کیفیت، گل شدن گرد و غبار یا خیسی بیش از حد در فرش است. فرش را یکبار دیگر با روش صحیح بشویید. این بار سعی کنید آب‌های کثیف را به طور کامل از بافت فرش خارج کنید و فرش را به خوبی خشک کنید خواهید دید که مشکل به طور کلی رفع می‌شود.

استفاده از سرکه برای از بین بردن زردی فرش

ممکن است بسیاری از شما برای از بین بردن انواع لکه‌های روی فرش از سرکه استفاده کنید. درباره زردی فرش هم می‌توانید برای رفع آن از محلول آب نمک و سرکه استفاده کنید. برای تهیه این محلول بهتر است از یک و نیم لیتر آب دو قاشق غذاخوری سرکه و دو قاشق غذا خوری نمک استفاده کنید. یک توری یا پارچه را به این محلول آغشته کنید و روی قسمت‌های زرد بکشید.

محلول سرکه و جوش شیرین برای حذف زردی فرش

این محلول از نمونه قبلی تاثیرگذاری بیشتری دارد و بسیار قوی‌تر است. برای ساخت محلول سرکه و جوش شیرین تنها کافی است که مانند محلول آب نمک و سرکه عمل کنید با این تفاوت که در این محلول به جای نمک از جوش شیرین استفاده کنید. سپس با همان روش قبل اقدام به پاک کردن زردی‌های فرش کنید. از این محلول برای پاک کردن ریشه‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید.

استفاده از شوینده‌ های ضعیف تر

در این روش می‌توانید از شوینده‌هایی با آنزیم پایین کمک بگیرید. شوینده‌هایی مانند صابون، شامپو فرش و پودر دستی را در مقداری آب ولرم حل کنید و بعد با استفاده از اسفنج یا پارچه محلول را روی فرش بکشید و بعد آن را خشک کنید. صابون رختشویی نیز برای این کار گزینه مناسبی است برای استفاده از آن هم باید در ابتدا فرش را خیس کنید بعد صابون را روی آن بکشید و محل را با پارچه تمیز خشک کنید.

استفاده از پارچه مرطوب

اگر لکه‌ها و اثرات زردی روی فرش شما کمرنگ هستند، می‌توانید برای حذف آن از یک پارچه نمدار ساده نیز استفاده کنید به این صورت که یک پارچه تمیز را با آب مرطوب کنید و روی قسمت‌های زرد بکشید.

جمع بندی

برای شستشوی فرش بهتر است که اصول و نکاتی که در این مقاله بیان شد را رعایت کنید تا هرگز با مشکل زردی فرش مواجه نشوید. البته شستشوی فرش در منزل آن هم در حیاط‌های آپارتمانی کوچک همواره با این مشکلات روبرو خواهد بود به همین منظور می‌توانید از روش‌هایی که بیان کردیم برای حل مشکل استفاده کنید. در صورتی که با هیچ یک از این روش‌ها نتوانستید زردی فرش را رفع کنید تنها راه‌حل سپردن فرش به یک قالیشویی معتبر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا