دانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

اصول انتخاب فرش برای فضاهای مختلف منزل

شما چگونه برای منزلتان فرش انتخاب می کنید؟

اصول انتخاب فرش برای فضاهای مختلف منزل

فرش یکی از مهمترین وسایل دکوراسیون اکثر منازل ایرانی است. به گونه‌ای که امکان ندارد در یک منزل ایرانی یک تخت فرش وجود نداشته باشد. فرش خواه دستباف باشد یا ماشینی، تنوع بسیار زیادی دارد. به گونه‌ای که هنگامی که به یک فروشگاه فرش فروشی مراجعه می‌کنید، انواع و طرح‌های بسیار متفاوتی مشاهده خواهید کرد. اما متاسفانه اغلب افراد فرش را صرفاً مطابق سلیقه و بودجه خود خریداری می‌کنند. بهتر است بدانید انتخاب فرش از اصول و قواعد خاص خود را دارد، و هر فرشی مناسب هر خانه‌ای نیست. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با اصول انتخاب فرش برای فضاهای مختلف منزل آشنا سازیم:

اصول انتخاب فرش چیست؟

شما برای خرید فرش باید علاوه بر زیبایی، به اصول دیگری نیز توجه کنید. برخی از این اصول شامل موارد زیر می‌شود:

طرح فرش

امروزه فرش‌ها در طرح‌ها و نقش‌های بسیار متنوعی به بازار عرضه می‌شوند. این تنوع در طرح و رنگ می‌تواند پاسخگوی سلایق متفاوت باشد. اما شما بهتر است طرح فرش خود را مطابق سبک دکوراسیون منزل خود انتخاب کنید. خرید فرش­های شلوغی که دارای رنگ‌های زننده هستند، مناسب اتاق‌های کوچک نیستند.

متراژ فرش

یکی از اصولی که باید در هنگام خرید فرش با آن توجه کنید، متراژ فرش است. حتماً پیش از خرید فرش به متراژ مورد نظر آن دقت کنید و بهتر است فرش کوچکتری برای آن محل خریداری نمایید. امروزه فرش­های موجود در بازار دارای ابعاد مختلفی هستند پس نگران متراژ فرش مد نظر خود نباشید. زیرا شما می­توانید فرش مد نظر خود را با هر ابعادی تهیه کنید.‌

جنس فرش

فرش‌های دستباف از جنس ابریشم یا پشم هستند. معمولاً فرش‌های ابریشمی برای استفاده در تابلو فرش­ها یا اتاق­های کم رفت و آمد مناسب‌تر هستند زیرا این فرش قیمت بسیار زیادی دارد. اما شما می‌توانید از فرش‌های پشمی برای پوشش روی زمین استفاده کنید، زیرا فرش‌های پشمی نسبت به ابریشمی ارزان‌تر هستند.

به طور کلی فرش‌های ماشینی را از مواد مختلفی از قبیل پلی استر، اکریلیک، پلی پروپیلن و… می‌بافند. اما اینکه فرش شما از کدام یک از این اجناس باشند، در کیفیت و دوام آن تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. در نتیجه اگر قصد دارید فرش بادوامی خریداری کنید، بهتر است به سراغ فرش­هایی که از جنس اکریلیک هستند بروید. این‌ گونه فرش‌ها شستشوی آسان­تری دارند.

نوشته های مشابه

رنگ فرش

اینکه شما فرش خود را چه رنگی خریداری می‌کنید کاملا به سلیقه خود شما بستگی دارد. اما بهتر است آن را متناسب با دکوراسیون و نوع اتاق انتخاب کنید. اغلب برای سالن­های پذیرایی، استفاده از فرشی که دارای رنگ گرم است و برای اتاق خواب­ها فرش­های دارای رنگ سرد مناسب هستند.

اصول انتخاب فرش متناسب با نوع کفپوش

امروزه کفپوش‌ها دارای انواع و جنس‌های مختلفی هستند، اما فرش‌ها روی برخی از آن‌ها سر می‌خورند. شاید استفاده از چسب بتوانند تا جایی از این مسئله پیشگیری کند، اما چسب هم ممکن است به بافت فرش یا کفپوش آسیب برساند. بهترین و ساده­ترین راه استفاده از موکت به عنوان کفپوش است.

اصول انتخاب فرش اتاق کودک

امروزه خانواده‌ها به طراحی دکوراسیون اتاق­های فرزندان خود اهمیت بسیار زیادی می دهند. از این رو فرش‌ اتاق کودک در طرح‌های فانتزی و کارتونی مختلفی بافته می‌شوند که برای استفاده در این اتاق بسیار مناسب هستند. اما شما برای انتخاب فرش اتاق کودک خود علاوه بر طرح و رنگ آن باید به نکات دیگری نیز توجه کنید که عبارتند از:

  • فرش اتاق کودک نسبت به سایر فرش‌ها نیاز به شستشوی بیشتری دارد. از این رو بهتر است فرش‌های سبک انتخاب کنید که به راحتی شستشو می‌شوند و بابت لکه‌های روی آن نگران نباشید.
  • بهتر است فرشی که برای اتاق خواب کودک خود تهیه می‌کنید، پرزدهی کمی داشته باشد. زیرا این پرزها می‌توانند در هوا پراکنده شوند و برای کودک دلبند شما حساسیت ایجاد کنند.

نکات کلیدی مهم در هنگام خرید فرش

در زمان خرید فرش لازم است تا به موارد زیر دقت کنید:

  • اگر منزل یا محیط کار شما کوچک می­باشد، بهتر است فرش‌هایی که نقش و نگار کمتری دارند خریداری کنید. زیرا انتخاب فرش­های شلوغ برای این فضاها مناسب نیست و می‌تواند آن را دلگیر جلوه دهد.
  • بهتر است برای فضاهای کوچک منزل خود، فرش‌های گرد خریداری کنید. زیرا انتخاب این فرش‌ها موجب می‌شود تا این فضاها دل باز به نظر برسد.
  • انتخاب فرش کوچک مناسب اتاق نشیمن نیست. بهتر است فرش را به گونه‌ای انتخاب کنید که زمانی که روی مبل می نشینید، پاهای شما روی فرش قرار بگیرد.
  • فرش‌ها در ابعاد و اشکال متنوعی مانند مستطیل، گرد و مربع در بازار یافت می‌شوند. اما بهتر است این موضوع را بدانید که فرش‌های دایره­ای شکل برای هر فضایی مناسب نیستند. شما می‌توانید برای میز ناهارخوری خود از فرش گرد استفاده کنید. همچنین انتخاب یک فرش گرد کوچک می‌تواند برای اتاق خواب های کوچک و آشپزخانه گزینه ‌ایده‌آلی باشد.

اصول انتخاب فرش برای منزل

یکی از مهم­ترین وسایل خانه، فرش است. اما با توجه به اینکه فرش­ها قیمت بالایی دارند، بهتر است در انتخاب و خرید فرش دقت کنید، در این صورت انتخاب درست و به جایی خواهید داشت. انتخاب یک فرش زیبا می‌تواند تکمیل کننده طراحی دکوراسیون منزل شما باشد. اما حتما هنگام خرید، فرش مد نظر خود را مطابق طراحی و سبک دکوراسیون منزل یا محیط کار مد نظر خود انتخاب کنید. برای تهیه بهترین فرش­ها می­توانید با مشاوران دیجی فرش تماس حاصل کنید. امیدواریم توانسته باشیم مطالب مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا