دانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

تعداد رنگ فرش ماشینی و تاثیر آن در قیمت فرش

تعداذ رنگ در فرش ماشینی چه تاثیری بر زیبایی فرش دارد؟

تعداد رنگ فرش ماشینی و تاثیر آن در قیمت فرش

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند در زیبایی منزل شما تأثیر بگذارد همرنگ بودن دکوراسیون آن است. می‌توان برای ست کردن رنگ‌های داخل منزل از همه اجزای آن کمک گرفت اما فرش دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای در این میان است. فرش دارای انواع مختلف دستبافت، ماشینی، ترک و … است که هر کدام آن‌ها دارای رنگ‌بندی‌های مختلفی هستند و می‌توانند به راحتی در دیزاین منزل شما تأثیر بگذارند. اما ما در این مقاله بنا را بر این گذاشته‌ایم که بررسی کنیم یک فرش ماشینی می‌تواند چند رنگ داشته باشد و تعداد رنگ‌های استفاده شده در آن می‌تواند چه تأثیری در قیمت نهایی فرش بگذارد با ما همراه باشید.

فرش ماشینی چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است بررسی کنیم به چه فرشی، فرش ماشینی می­گویند؟ در جواب این سوال باید گفت این فرش‌ها توسط دستگاه‌های مکانیکی و صنعتی تولید می‌شوند و در بافت آن‌ها از یک الگوی تکرار شونده استفاده می‌شود. فرش ماشینی که حالت مصنوعی یک قالی می­باشد دارای سرعت بسیار زیادی در تولید است و به نسبت فرش‌های دستبافت نیز ارزان‌تر خواهد بود. تاریخچه فرش ماشینی به اوایل دهه ۵۰ بازمی‌گردد که در کارخانه مخمل و ابریشم شهر کاشان اتفاق افتاد و برای طرح آن از فرش های بلژیکی الهام گرفته­اند.

ویژگی ‌های فرش ماشینی با کیفیت

همانطور که به آن اشاره کردیم فرش می‌تواند تأثیرات مهمی در زیبایی منزل شما بگذارد. اما باید فاکتورهای مختلفی نیز در خرید آن در نظر گرفت تا بتوان محصولی با کیفیت خریداری نمود. وجود هر کدام از این ویژگی‌ها می‌تواند در قیمت نهایی فرش ماشینی تأثیر بگذارد پس باید به آن اهمیت داده شود.

از مهم‌ترین ویژگی‌های فرش ماشینی با کیفیت می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

الیاف مرغوب در بافت

یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند در طول عمر فرش ماشینی تأثیرگذار باشد الیاف مرغوب در بافت آن است. امروزه با توجه به پیشرفت‌ در زمینه بافت فرش ماشینی از الیاف‌های مختلفی همچون الیاف پی سی اف، ابریشم مصنوعی، پلی استر و فرش ماشینی تمام اکریلیک استفاده می‌شود. بهترین نوع این فرش‌ها نیز، فرش ماشینی تمام اکریلیک است که به راحتی در برابر عوامل مختلف همچون گرما آسیب نخواهد دید.

ضد حساسیت

از دیگر ویژگی‌های یک فرش ماشینی با کیفیت ضد آلرژی و حساسیت بودن آن است. به همین دلیل می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای افرادی که دارای مشکلاتی این چنینی هستند باشد. اغلب افراد از فرش‌های ماشینی برای اتاق کودکان خود استفاده می‌کنند. این موضوع بتوانند سلامت آن‌ها را به طور کامل تأمین می­کند و از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری نمایند.

نوشته های مشابه

تراکم بالا

 از مواردی که می‌تواند در کیفیت فرش ماشینی بسیار تأثیرگذار باشد شانه و تراکم بالای آن است. به هر میزان که این عدد بالاتر باشد، یعنی کیفیت فرش بالاتر خواهد بود. رایج‌ترین تعداد شانه که امروزه به بازار عرضه می‌شود عبارتند از ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه است که البته بالا بودن شانه فرش ماشینی می‌تواند تأثیر بسیار مهمی در قیمت آن بگذارد.

بافته‌ شده توسط دستگاه‌ های مدرن

 همانطور که به آن اشاره کردیم فرش ماشینی توسط دستگاه‌های مدرنی تولید می‌شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی برای بافت این فرش‌ها از دستگاه‌های بروز همچون HCI، HCPx2 که ساخت بلژیک است و Schonherr ساخت آلمان، استفاده می‌شود. این وسایل توانسته­اند فرش‌هایی بسیار با کیفیت تولید کنند.

تعداد رنگ ‌های فرش ماشینی

هنگامی که به یک مرکز فروش فرش مراجعه می‌کنیم، با انواع فرش های مختلفی روبرو می‌شویم. این فرش­ها دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی هستند؛ پس امکان انتخاب راحت و با توجه به دیزاین منزل وجود خواهد داشت. اما خیلی از این فرش‌ها دارای رنگ‌بندی‌های شلوغ‌تری هستند و رنگ‌بندی برخی دیگر کمتر است. اگر بخواهیم بگوییم تعداد رنگ‌های فرش ماشینی به چه صورت است باید بگوییم این مورد بسیار بستگی به تعداد شانه‌های آن دارد. در ادامه بیشتر به این مبحث خواهیم پرداخت.

فرش هفتصد شانه

فرش هفتصد شانه یکی از انواع فرش ماشینی است. این فرش هنوز تراکم بالایی ندارد و به همین دلیل امکان این که بتوان در بافت آن از رنگ‌های مختلفی استفاده کرد وجود دارد. امروزه در برخی فرش‌های هفتصد شانه از هشت رنگ استفاده می‌شود. اما به مرور این تعداد رنگ‌ها به عدد ده و چهارده هم رسید و توانست تأثیر بسیار زیادی در زیبایی فرش بگذارد.

فرش هزار شانه

فرش ماشینی هزار شانه فقط ده رنگ دارد و نمی‌توان در آن از رنگ‌های بیشتری در این زمینه استفاده کرد. این رنگ‌ها نیز دارای استانداردهای مشخصی هستند و تغییری نخواهد کرد. البته نکته مهم دیگری که راجع به این فرش‌ها وجود دارد تنوع بالا در رنگ‌بندی است. هنگامی که مشتری برای خرید فرش ماشینی هزار شانه مراجعه می‌کند با انواع رنگ‌های مختلف مواجه می‌شود که حق انتخاب را از میان آن‌ها خواهد داشت.

فرش هزار و دویست و هزار و پانصد شانه

تراکم بالا در دو این مدل از فرش‌ها باعث شده است نتوان بیش از هشت رنگ را در آن استفاده کرد. در غیر این صورت وضوح رنگ‌ها پایین خواهد آمد و باعث می­گردد نتیجه نهایی جلوه زیبایی نداشته باشد. البته با وجود همین هشت رنگ، بسیاری از طراحان با سلیقه ایرانی توانسته‌اند نقش‌های بسیار زیبایی را خلق کنند. از طرفی نظر مشتریان را به خود جلب کنند.

تأثیر رنگ در قیمت فرش

به هر میزان که تنوع رنگ در طرح فرش بیشتر باشد، نتیجه نهایی زیباتر است. البته می‌تواند جلوه خیره‌ کننده ­ای را به خود بگیرد. اما باید در مورد تأثیر رنگ در قیمت فرش گفت که به هر میزان که تعداد این رنگ‌ها بالاتر باشد قیمت آن نیز بیشتر است. این موضوع سبب می­شود که برای خرید آن بهای بیشتری پرداخت. دلیل این مورد نیز استفاده از نخ‌های با رنگ‌بندی بیشتر است که می‌تواند در قیمت آن تأثیرگذار باشد.

تعداد رنگ فرش ماشینی

فرش را می‌توان یکی از وسایل مهم خانه به حساب آورد. از قدیم الایام در خانه همه ایرانیان وجود داشته و هنوز هم از آن استفاده می‌شود. زیبایی یک فرش را باید در رنگ‌بندی آن جستجو کرد. زیرا به هر میزان که از رنگ‌های بیشتری در فرش استفاده شود، نقش اصلی زیباتر جلوه خواهد کرد. اما نکته مهمی که در مورد فرش­های ماشینی وجود دارد، تأثیر تعداد رنگ‌های در قیمت آن است. به هر میزان که تعداد این رنگ‌ها بالاتر باشد قیمت نیز افزایش خواهد داشت. در صورتی که قصد خرید فرش با رنگ­های مختلف را دارید می توانید روی دیجی فرش حساب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا