دانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

تفاوت بین فرش های کلاسیک و مدرن

فرش کلاسیک و مدرن تفاوت هایی دارند که همه نمی دانند، باهم بخوانیم

تفاوت بین فرش های کلاسیک و مدرن

در صورتی که قصد خرید فرش برای خانه جدیدتان را دارید، خوب است پیش از خرید با تفاوت بین فرش‌های کلاسیک و مدرن آشنا شوید. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید، مناسب‌ترین فرش را برای دکوراسیون خانه خود انتخاب کنید. امروزه هر دو گروه فرش‌های کلاسیک و مدرن، به دو صورت ماشینی و دستباف، تولید و روانه بازار می‌شوند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با تفاوت بین فرش‌های کلاسیک و مدرن، آشنا شویم.

فرش کلاسیک چیست؟

همه ما در طول زندگی‌ با فرش‌های کلاسیک آشنا شدیم. کودکی ما با قدم گذاشتن روی این فرش‌ها، سپری شد. فرش‌های کلاسیک نوع بافت، طرح، رنگ‌های خاص و کاملاً منحصر به فرد خود را دارند. در این فرش‌ها، طرح‌هایی شلوغ به کار می­رود و رنگ‌های زیادی در زیبایی آن‌ها نقش دارد. جالب است بدانید که تمام فرش‌های دستباف در دسته فرش‌های کلاسیک قرار می‌گیرند. از جمله ویژگی‌های این نوع فرش می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد.

  • موجود در شانه‌های ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه
  • ترکیب رنگ‌های متنوع
  • در طرح اکثر این فرش‌ها یک مرکز حوض و ۴ لچک ترج وجود دارد.
  • فرش کلاسیک نیز در طرح‌های مختلف مانند لچک ترنج، افشان، اسلیمی، شکارگاه، خشتی و درختی، تولید می‌شوند.
  • فرش‌های کلاسیک طرح‌های متنوع و رنگ‌های دلپذیری دارند که با هر دکوراسیونی همخوانی دارند.

انواع فرش‌های کلاسیک به شرح زیر است.

  • طرح ماهی
  • بته جقه
  • اسلیمی
  • افشان
  • خشتی

فرش مدرن چیست؟

اگر به دکوراسیونی ساده و شیک علاقه دارید، باید به سراغ فرش‌ مدرن بروید. در این نوع فرش، طرح‌هایی ساده با رنگ‌های کم و آرامش‌بخش، ترکیب شده­اند تا اثری چشم‌نواز را رقم بزند. می‌توان فرش‌ مدرن را با ظاهر ساده و رنگ‌های بسیار کم آن‌ها، شناسایی کرد. در این نوع از فرش هیچ شلوغی یا پیچیدگی خاصی وجود ندارد و کاملاً مناسب دکوراسیون‌های آرامش‌بخش و ساده است. از جمله ویژگی‌های فرش‌های مدرن می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد:

  • طرح‌هایی بسیار ساده با اشکال هندسی کم، حجیم و با فاصله زیاد
  • در فرش‌ مدرن، مرز اشکال به خوبی با رنگ مشخص می­شود­ و قابل تشخیص است.
  • متریال پنبه، ابریشم مصنوعی و پشم
  • بافتی حجیم و به اصطلاح گوشتی که با پرزهای بلند فرش به وجود می‌آید.
  • استفاده کم از رنگ‌ها

انواع فرش‌ مدرن، به شرح زیر است:

تفاوت در نقشه فرش مدرن و کلاسیک

اولین تفاوت فرش‌های مدرن و کلاسیک در نقشه فرش آن‌ها است. طرح‌های کلاسیک یا مدرن، هر کدام از معیارهای خاصی پیروی می­کند و در چهارچوب خاص خود قرار دارند. در حقیقت این تفاوت طرح‌‌ها است که فرش‌ها را به دو دسته مدرن و کلاسیک تقسیم‌بندی می‌کند. به عنوان مثال، یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های یکی از انواع فرش‌های کلاسیک، طرح ‌ترنج و لچک است. شاید طرح ترنج و لچک در هر فرش متفاوت باشد، اما همیشه وجود دارد.

نوشته های مشابه

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که فرش‌های مدرن برخلاف فرش‌های کلاسیک، از هیچ طرح مشخص و ثابتی استفاده نمی‌کنند. در طراحی فرش‌های مدرن، هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد و دست طراحان کاملاً برای به رخ کشیدن خلاقیت‌شان، باز است. طراح آزاد است تا از انواع اشکال هندسی، خطوط و طرح‌های انتزاعی در کار خود استفاده کند. طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها در اختیار او قرار دارد و می‌تواند از شدت و غلظت بیشتری از آن‌ها را به کار ببرد.

تفاوت نوع بافت فرش مدرن و کلاسیک

بافت فرش، یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم در انواع فرش است. بافت فرش تعیین می‌کند که دوام و کیفیت آن فرش تا چه حد خوب و مناسب خواهد بود. از مهم‌ترین فاکتورهای بافت یک فرش می‌توان به نخ‌های به کار رفته در فرش، میزان ‌تراکم و شانه آن اشاره کرد. از نظر اهمیت، نوع نخ نسبت به بافت در رتبه دوم قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید از کیفیت یک فرش ماشینی اطمینان حاصل کنید، حتماً به بافت آن توجه کنید.

جالب است بدانید که بافت فرش در نوع کلاسیک، تفاوت چندانی با نوع مدرن ندارد. تنها تفاوت موجود میان فرش‌های ماشینی، تعداد شانه و تراکم بافت آن‌ها است. به طور کلی فرش‌های ماشینی را می‌توان در شانه‌های ۵۰۰ شانه، ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه، ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه، خریداری کرد. فرش‌های کلاسیک در تمام شانه‌هایی که بیان کردیم یافت می‌شوند. این در حالی است که اکثر فرش‌های مدرن در شانه‌های فرش ۵۰۰ شانه، فرش ۷۰۰ شانه و فرش ۱۰۰۰ شانه، یافت می‌شوند. توجه داشته باشید که هر چه تعداد شانه یک فرش بیشتر باشد، کیفیت و دوام آن نیز بیشتر خواهد بود.

فرش های کلاسیک و مدرن

در این مقاله سعی شد تا شما را با فرش‌های کلاسیک و مدرن آشنا کنیم و سپس به بررسی تفاوت‌های آن‌ها از نظر طرح و بافت، بپردازیم. در ادامه انواع فرش‌های کلاسیک و مدرن را به شما معرفی کردیم. چه فرش‌ مدرن و چه فرش‌های کلاسیک، زیبایی‌های مخصوص به خود را دارند. با چیدن دکوراسیونی مناسب و استفاده صحیح از رنگ‌ها، می‌توانید زیبایی این فرش‌ها را بیش از پیش به فضا خانه خود بیفزایید. امیدواریم این مقاله از دیجی فرش به شما در شناخت تفاوت میان فرش­های کلاسیک و مدرن کمک کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا