دانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

در هنگام خرید فرش ماشینی به چه چیزهایی باید دقت کرد؟

فرش و قالیچه یکی از اصلی ترین جزء خانه های ایرانی و نماد هنر و فرهنگ مردم ایران می باشد. بافت فرش در ایران به سال های بسیار دوری برمی گردد و از دیرباز به عنوان یک کالای ارزشمند در میان کشورهای مختلف دادوستد می شده است. امروزه نیز با وجود تغییر دکوراسیون منازل و جایگزینی دکوراسیون های مدرن و کلاسیک به جای دکوراسیون های سنتی، کالای فرش همچنان به عنوان اصلی ترین جزء خانه ها باقی مانده است.

با پیشرفت تکنولوژی و ساخت دستگاه های نساجی و بافنگی، امروزه تولید فرش ماشینی رونق بسیاری یافته و تنوع طرح و رنگ و قیمت مقرون به صرفه آنها در مقایسه با فرش های دست بافت، موجب شده تا افراد گرایش بیشتری به خرید فرش ماشینی پیدا کنند.

فرش های ماشینی بر اساس نوع بافت، اندازه و کیفیتشان دارای درجه بندی های مختلفی هستند. این درجه بندی در کارخانجات تولید فرش ماشینی بر اساس عیوبی که باعث اثر منفی در فرش می شوند، انجام می گیرد. بنابراین در هنگام خرید فرش ماشینی بهتر است به درجه آن توجه نمایید و حتما فرش درجه ۱ را خریداری نمایید که کیفیت و دوام بالایی داشته باشد.

عوامل کیفی که در هنگام خرید فرش ماشینی باید به آنها توجه کرد.

بررسی تقارن فرش ماشینی

بررسی تقارن فرش ماشینی

یکی از مواردی که در هنگام خرید فرش ماشینی باید به آن دقت نمود، اندازه و تقارن فرش می باشد. ممکن است برای بسیاری از شما پیش آمده باشد که بعد از خرید فرش، هنگامی که آن را در خانه پهن می کنید متوجه شوید که یک طرف فرش نسبت به طرف مقابل آن دارای کجی است و یا طرح فرش در دو طرف دارای تقارن یکسانی نیست. بنابراین لازم است در هنگام خرید فرش، ابتدا آن را از وسط تا زده و از صاف و موازی بودن کناره های فرش اطمینان حاصل نمایید. همچنین تقارن اشکال و موتیف های بکار رفته در فرش را با در نظر گرفتن محورهای طولی و عرضی، بررسی نمایید تا هیچ گونه ایرادی در تقارن فرش وجود نداشته باشد.

بررسی رنگ فرش ماشینی در نور طبیعیبررسی رنگ فرش ماشینی در نور طبیعی

رنگ فرش یکی دیگر از مواردی است که در هنگام خرید فرش ماشینی بایستی مورد توجه قرار گیرد. رنگ یک فرش ماشینی از جهت خواب آن تیره تر و از جهت عکس خواب روشن تر دیده می شود. برای اطمینان از یکنواختی رنگ فرش در تمام سطح آن بهتر است از جهت خواب فرش به آن نگاه کنید. توجه داشته باشید که رنگ سطح فرش و انتهای پرزهای آن بایستی یکسان باشد؛ در غیر این صورت ممکن است از رنگ های جوهری برای رنگ آمیزی فرش استفاده شده باشد که این امر باعث می شود کیفیت رنگ فرش پایین آمده و در هنگام شستشو رنگ فرش برود.

نوشته های مشابه

بررسی کیفیت پرزهای فرش ماشینی

مورد دیگری که لازم است در خرید فرش ماشینی مورد بررسی قرار گیرد، دوام و انعطاف پرزهای فرش می باشد. هرچه پرزهای فرش ماشینی نرم تر باشند، دوام کمتری داشته و گرد وغبار و موی بیشتری را به خود جذب می کنند.بررسی کیفیت پرزهای فرش ماشینیبنابراین اگر دوام فرش برایتان حائز اهمیت می باشد، بهتر است فرش هایی با پرزهای خشن را انتخاب نمایید. مورد دیگری که در خصوص پرزهای فرش ماشینی باید در نظر داشت، ارتفاع پرزها می باشد. در واقع ارتفاع یکدست و استاندارد پرزهای فرش نشان دهنده پرداخت درست و منظم فرش می باشد و موجب می شود تا ذرات گرد و غبار کمتری در فرش نفوذ کند و از طرفی بعد از شستشوی فرش، پرزها ظاهر نامنظم و به هم ریخته ای به خود نگیرند.

بررسی شانه و تراکم فرش ماشینی

مقدار تراکم و شانه فرش از دیگر مواردی کیفی است که در هنگام خرید فرش ماشینی بایستی در نظر گرفته شود. منظور از شانه، تعداد گره ها در هر متر از عرض فرش ماشینی می باشد. در واقع شانه فرش میزان ریز و درشتی طرح فرش را مشخص می کند. اما تراکم فرش میزان ضخامت و فشردگی آن را تعیین می کند.

فرش های ماشینی رایج در بازار بصورت ۳۵۰، ۴۴۰، ۵۰۰ ، ۷۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه با تراکم های  ۱۰۰۰ ، ۱۲۰۰ ، ۱۴۰۰ ، ۱۷۰۰ ، ۲۰۰۰ ، ۲۵۵۰ ، ۲۷۰۰ ، ۳۰۰۰ و ۳۶۰۰  می باشند. هرچه میزان تراکم و شانه فرش بیشتر باشد، فرش دوام و ماندگاری بالایی داشته و طرح و نقش آن ریزتر خواهد بود. اگر به دنبال فرشی هستید که دوام بالایی داشته باشد، بهتر است فرش های ۷۰۰ و ۵۰۰ شانه را انتخاب نمایید. اما اگر ظرافت و ریز نقشی فرش برای شما اهمیت دارد، فرش های ۱۲۰۰ شانه انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

نکات سلیقه ای که در خرید فرش ماشینی باید در نظر گرفته شود.

علاوه بر عوامل کیفی ذکر شده که در خرید فرش ماشینی حائز اهمیت می باشند، عوامل دیگری نیز وجود دارد که مربوط به سلیقه افراد و هدف آنها از خرید فرش می باشد.

هماهنگی فرش با دکوراسیون منزل

انتخاب فرش برای یک خانه بایستی با در نظر گرفتن دکوراسیون داخلی منزل و مکان مورد نظر ( اتاق خواب، اتاق کودک، آشپزخانه و …) انجام گیرد تا علاوه بر کاربردی بودن آن، بتواند زیبایی و جلوه خاصی به خانه دهد. رنگ فرش، طرح و بافت آن، اندازه و ضخامت آن بایستی متناسب با فضای خانه و اساب و اثاثیه آن باشد. مثلا برای اتاق خواب و اتاق کودکان فرشی را انتخاب نمود که دوام بالایی داشته و رنگ آن خیلی روشن نباشد. در مقابل برای پذیرایی، فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه که طرح ظریف و ریز نقش، ابریشمی و رنگ روشن دارد، مناسب است.هماهنگی فرش با دکوراسیون منزل

برای این منظور امروزه فرش های ماشینی در طرح ها و رنگ های متنوعی تولید می شوند تا بتوانند نیاز تمامی مشتریان را تامین نمایند. فرش های ماشینی گل برجسته، تزئینی، گره ای و … جزء فرش های پرفروش می باشد که قیمت مناسبی داشته و هر کدام کاربرد خاص خود را دارد.

مثلا فرش های ماشینی تزئینی و گره ای که از نخ های ظریف بافته می شوند، برای دکور منزل مناسب هستند و اگر برای کف خانه استفاده شوند، در اثر راه رفتن بر روی آنها زود پاره می شوند. فرش های ماشینی گل برجسته برای اتاق و دفتر کار استفاده می شوند. اما باید در نظر داشت که فرش های گل برجسته به دلیل اینکه گرد و خاک زیادی را به خود می گیرند و راه رفتن کودک بر روی آنها سخت است، برای اتاق کودک مناسب نیستند. بهتر است برای اتاق کودک از فرش ماشینی با سطح صاف و نرم استفاده نمود.

فرش های ماشینی با طرح های هندسی با رنگ های خاص برای دکوراسیون های مدرن مناسب هستند؛ در مقابل برای دکوراسیون های کلاسیک از فرش هایی با طرح گل و فرش های طرح ترنج استفاده می شود.

برخی فرش های ماشینی که تحت عنوان فرش های رنگی طرح دار در بازار به فروش می رسند، به دلیل اینکه از رنگ های جوهری استفاده می شود، می تواند برای کودکان آلرژی زا باشد. بنابراین برای اتاق خواب کودکان مناسب نیست.

اهمیت قیمت خرید فرش ماشینی

در بین عوامل ذکر شده در خصوص خرید فرش ماشینی، می توان گفت، برای یک خریدار فرش، قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است. فرش های ماشینی در مقایسه با فرش های دست بافت، از قیمت مناسبی برخوردارند و این امکان را می دهند تا تمامی افراد بتوانند فرش مورد نیاز خود را خریداری کنند. فرش های ماشینی که از تراکم بالایی برخوردارند و در بافتشان از نایلون استفاده می شود، قیمت مناسب تری دارند. البته این بدان معنی نیست که کیفیت این فرش ها پایین است؛ در واقع به دلیل تراکم بالای این فرش ها، دوام آنها بیشتر بوده و در مقابل شستشوی مداوم، مقاوم هستند.

نکات مهمی که در خرید فرش ماشینی باید در نظر گرفته شود.

  1. متناسب با نیاز، بودجه و بر اساس سلیقه خود، فرش ماشینی را انتخاب کنید.
  2. قبل از خرید فرش ماشینی، با افراد با تجربه در زمینه خرید و فروش فرش مشورت نموده و از آنها کمک بگیرید.
  3. در صورتی که قصد خرید فرش ماشینی برای اتاق کودک و یا فرد کهنسالی را دارید، حتما به جنس الیاف و نخ فرش دقت نمایید. امروزه در بافت فرش های ماشینی، از الیاف اکریلیک استفاده می شود که مقاومت بالایی در برابر نور، حرارت قابلمه داغ و آلودگی دارد و نسبت به الیاف پلی استری نرم تر است.
  4. از آنجایی که جنس نخ فرش های ماشینی بیشتر نایلونی و پلی پروپلین می باشد، در نتیجه فرش به راحتی بر روی سرامیک حرکت کرده و ممکن است باعث سر خوردن و افتادن کودکان شود؛ بنابراین حتما دقت نمایید که چهار گوش فرش، چرم دوزی شده باشد تا از سرخوردن فرش جلوگیری کند.
  5. اگر در منزل فرد مبتلا به آسم یا آلرژی زندگی می کند، از خریدن فرش های فانتزی و تزئینی خودداری نمایید.
  6. اگر فضای منزل شما کوچک است، بهتر است فرش های رنگ روشن با نقش و طرح آرام را انتخاب نمایید تا فضای خانه را بزرگتر نشان دهد. اما اگر فضای خانه شما بزرگ و خلوت است، رنگ های تیره مثل قهوه ای و سرمه ای با طرح های شلوغ انتخاب مناسبی می باشد.

امروزه با توجه به وجود کالاها و اجناس متنوع با کیفیت های مختلف در بازار، بخصوص در زمینه فرش ماشینی، داشتن آگاهی و اطلاعات لازم در خصوص خرید فرش ماشینی با کیفیت و با قیمت مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. کسب آگاهی کافی به شما کمک می کند تا با انتخاب فرش مناسب و متناسب با فضای منزل، علاوه بر حفظ زیبایی منزل خود، در هزینه های خود نیز صرفه جویی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا