انتخاب فرش ماشینیدانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

فرش ماشینی بهتر است یا دستباف ؟ | کدام فرش را بخریم؟

فرش ماشینی بهتر است یا دستباف ، سوالی که پرسش خیلی از مشتریان خرید فرش است. خیلی از افراد که میخواهند فرش بخرند، به دنبال این هستند که بهترین ها، ارزان ترین ها و زیباترین فرش ها را بشناسند و سپس اقدام به خرید فرش کنند.

اما به راستی فرش ماشینی بهتر است یا دستباف ؟

قطعا موضوع مطلب ما در این حیطه خواهد بود که بررسی کنیم ببینیم فرش های دستباف بهترند یا فرش های ماشینی!؟

این موضوع می تواند برای افرادی که اهل مطالعه هستند و یا سعی دارند فرش بخرند، بسیار مفید باشد.

فرش ماشینی بهتر است یا دستباف؟ کدام را بخریم؟

یکی از صنایع مهم اقتصادی در کشور، صنعت فرش ماشینی و دستباف است. این سوال که فرش ماشینی بهتر است یا دستباف ، قطعا در کشور ما یکی از متداول ترین سوال ها است.

صنعت فرش دستباف، یک صنعت چند هزار ساله است که ابتدای آن معلوم نیست. از آنجا که قدیمی ترین فرش دستباف در جهان مربوط به ایران بوده است، حداقل قدمت صنعت فرش دستباف به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش برمی گردد.

صنعت فرش ماشینی هم از اواسط دهه ۵۰ وارد ایران شد و به این ترتیب ایران دو صنعت جدی فرش دستباف و فرش ماشینی را در خود جای داده است و با استفاده از آن درآمد زایی می کند.

در ادامه به صورت موردی، میخواهیم به مقایسه فرش ماشینی و دستباف بپردازیم که قطعا برای شما مفید خواهد بود:

  •       مقایسه نخ فرش ماشینی و دستباف

یکی از مولفه هایی که باید در مقایسه این دو نوع فرش بررسی شود، نخ ها و مواد اولیه ای است که برای بافت هر کدام از فرش ها به کار گرفته می شود.

در فرش های دستباف ، بهتر است بدانید که تمام از الیاف طبیعی استفاده می شود. الیافی همچون ابریشم، پنبه، پشم و کرک که دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و به همین خاطر دوام و ماندگاری طولانی مدت خواهند داشت.

اما در فرش های ماشینی از الیاف مصنوعی همچون اکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن و غیره استفاده می شود که نسبت به الیاف طبیعی دارای کیفیت و ماندگاری کمتری هستند.

  •       مقایسه ظرافت و اصالت فرش ماشینی و دستباف

زیبایی فرش های دستباف بسیار چشم نواز است. فرش های دستباف اصیل هستند، چرا که با استفاده از هنر دست بانوان و هنرمندان قالیبافی به تولید می رسد.

همچنین به علت اینکه گره ها نزدیک به هم زده می شوند، ظرافت طرح ها بسیار بالا است.

در فرش های ماشینی هم تا کنون فرش های با تعداد شانه و تراکم بالایی به تولید رسیده است، از جمله فرش های ۱۵۰۰ شانه و فرش های ۱۲۰۰ شانه. در این فرش ها ظرافت قابل رقابت با فرش های دستباف است.

اما در هر صورت اصالت فرش های دستباف بیشتر است. غیر از آن گره های زده شده در فرش های دستباف واقعی هستند در صورتی که در بهترین دستگاه های فرش ماشینی، شبه گره دیده می شود.

پس در این زمینه هم باید برتری به فرش های دستباف داده شود.

  •       مقایسه قیمت و نگهداری فرش ماشینی و دستباف

قیمت فرش های دستباف به علت استفاده از مواد اولیه طبیعی و زمان ساخت طولانی تر، نسبت به فرش های ماشینی بیشتر است.

همچنین به علت استفاده از الیاف طبیعی، احتمال حمله حشرات موذی به فرش های دستباف بیشتر است و در این زمینه خطری فرش های ماشینی را تهدید نمی کند.

 

نتیجه گیری

امیدوارم تا کنون جواب این سوال را که فرش ماشینی بهتر است یا دستباف را برای خود گرفته باشید.

اما در کل اگر قیمت برایتان مهم نیست توصیه می کنیم که از فرش های اصیل دستباف استفاده کنید ولی اگر بودجه کافی ندارید، فرش های ماشینی هم گزینه بسیار خوبی برای خانه های شما به شمار می روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا