انتخاب فرش ماشینی

فرش مناسب فضای کوچک را چگونه انتخاب کنیم؟

راهنمایی برای انتخاب فرش هنگاهی که فضای بسیار کمی داریم

فرش مناسب فضای کوچک را چگونه انتخاب کنیم؟

فرش مناسب فضای کوچک: امروزه افزایش خانه‌های آپارتمانی با متراژ کم سبب شده است تا انتخاب فرش برای فضای کوچک به یک دغدغه مهم برای افراد تبدیل شود. در صورتی که شما نیز چنین مشکلی در انتخاب فرش برای فضای کوچک دارید، تا انتها این مطلب با ما همراه باشید.

انتخاب رنگ فرش مناسب برای فضای کوچک

طراحان دکوراسیون منازل اغلب پیشنهاد می‌کنند که رنگ فرش تیره‌تر از رنگ مبلمان و پرده انتخاب شود؛ اگرچه این نظریه درستی است، اما برای خانه‌هایی با متراژ کوچک صدق نمی‌کند. در طراحی دکوراسیون منازل یک قاعده اصلی در رنگ فرش وجود دارد؛ بر اساس این قاعده فرش‌های تیره‌ فضا را کوچکتر و فرش‌هایی با رنگ‌های روشن فضا را بزرگتر از آنچه که هست نشان می‌دهند؛ بنابراین در هنگام انتخاب فرش مناسب برای فضایی کوچک، حتما فرش‌هایی با رنگ‌های روشن یا خنثی را انتخاب کنید.

فرش‌هایی که رنگ‌های تیره و تندی دارند، برای فضاهای بزرگ و اتاق‌هایی که آفتاب‌گیر هستند مناسب هستند؛ اما پهن کردن فرش‌های تیره در محیط‌های کوچک و بدون نور کافی، توصیه نمی‌شود؛ زیرا محیط را کوچکتر از آنچه که هست، نشان می‌دهند. البته استفاده از فرش افشان گزینه مناسبی است. چرا که بعضی مواقع نیاز است از رنگ تیره برای محیط کوچک استفاده شود.

مدل و طرح و نقش فرش برای فضای کوچک

فرش‌های ماشینی که دارای طرح و نقش بیشتری هستند، معمولاً شلوغ‌تر به نظر می‌رسند. فرش‌هایی که در طراحی آنها از نقش و نگارهای بسیاری استفاده شده باشد، به خصوص اگر دارای رنگ‌هایی تیره باشند، فضای خانه را کوچکتر از حد معمول نشان می‌دهند. فرش‌هایی با طراحی شلوغ و رنگ‌های تیره، سبب ایجاد اغتشاش بصری در محیط نیز می‌شوند. از طرفی بکار بردن رنگ‌های تیره در فرش، بیشتر توجه افراد را جلب می‌کند و در نتیجه آرامش ذهنی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در صورتی که به فرش‌های پر نقش و نگار علاقه دارید، حتما از رنگ‌‌های روشن‌تر آنها انتخاب کنید تا تاثیر شلوغی فرش را در محیط منزل خود به حداقل برسانید.‌ درکل بهتر است هنگام انتخاب فرش برای فضای کوچک، طرح‌های ساده و خلوت‌تر را مد نظر قرار دهید.

انتخاب ابعاد فرش با توجه به مبلمان منزل

طبق توصیه طراحان دکوراسیون منازل، بهتر است ابعاد فرش را به گونه‌ای در نظر بگیرید که فقط پایه‌های جلویی مبل روی فرش قرار بگیرند. علت آن این است که فضای خالی که بین فرش و دیوارها ایجاد شود، خانه را بزرگتر نشان می‌دهد. این شیوه برای افرادی که منزلی با متراژ کوچک دارند، بسیار مناسب است.

به طور کلی برای فضاهای کوچک، فاصله‌ای به حدود ۲۰ سانتی متر بین فرش و دیوار، منزل شما را بزرگتر نشان می‌دهد. این فاصله برای اتاق‌های بزرگ به حدود ۴۵ سانتی‌متر نیز می‌رسد. در صورتی که ابعاد فرش را با مساحت کف محیط هم اندازه در نظر بگیرید، همه وسایل شما از جمله تمامی پایه‌های مبلمان، روی فرش قرار می‌گیرند؛ بدین صورت آن محیط کوچک و شلوغ به نظر می‌رسد.

انتخاب فرش گرد برای فضای کوچک

فرش‌ گرد برای خانه‌هایی با ابعاد کوچک، یک انتخاب هوشمندانه است. فرش‌های گرد به بهترین شکل ممکن در خانه‌هایی با ابعاد کوچک، جواب می‌دهند. از دیگر قابلیت‌های فرش گرد این است که این نوع فرش‌ها می‌توانند در تمامی نقاط منزل از جمله پذیرایی، اتاق و آشپزخانه مورد استفاده قرار بگیرند؛ در نتیجه با استفاده از این نوع فرش‌ها می‌توانید به محدودیت‌های ناشی از خانه‌هایی با ابعاد کوچک غلبه کنید.

در رابطه با انتخاب فرش گرد بهتر است دقت کافی به خرج دهید. در انتخاب این نوع فرش‌ها، طرح و رنگ آنها را به گونه‌ای انتخاب کنید که موجب برهم زدن تناسب میان ابعاد کل محیط با فرش نشوید. همچنین بهتر است چیدمان اتاق یا پذیرایی به شکلی صورت بگیرد که وسایل روی فرش گرد قرار نگیرند. فرش گرد را به گونه‌ای قرار دهید که تنها وسط اتاق را پر کند و بخش زیادی از اتاق خالی باقی بماند.

برای فضای کوچک قالی مناسب تر است یا فرش؟

اینکه برای فضای کوچک قالی مناسب تر است یا فرش، به سلیقه و نظر خودتان بستگی دارد. تنها عامل مهم این است که در صورتی که قصد دارید کف اتاق خود را با استفاده از قالی پوشش دهید، مانند فرش گرد بهتر است وسایل روی قالی قرار نگیرند. همچنین ابعاد قالی را باید طوری در نظر بگیرید که نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ باشد. در این صورت طرح و نقش قالی شما به خصوص اگر دستباف باشد، بسیار به چشم می‌آید.

فرش کردن اتاق خواب

در صورتی که اتاق‌ خوابتان متراژ کمی دارد، می‌توانید یک قالی که دارای رنگ‌های سردی مثل سبز، آبی و … است را کنار تخت خواب خود پهن کنید. انتخاب قالی برای فرش اتاق خواب بسیار مناسب است. همچنین قالی‌ با رنگ‌های سرد سبب کاهش استرس و اضطراب در افراد می‌شود و در نتیجه خوابی راحت و آرام را برای افراد فراهم می‌کند.

فرش مناسب فضای کوچک

طراحی دکوراسیون منازل به گونه‌ای تنظیم شده‌اند تا بیشترین آرامش و راحتی را برای افراد به ارمغان بیاورند‌؛ بنابراین در صورتی که نکات ذکر شده با سلیقه و نظر شما مطابقت دارند، می‌توانید با رعایت اصول و قواعد طراحی دکوراسیون، منزل خود را به گونه‌ای چیدمان کنید که همواره در آن احساس راحتی و آرامش داشته باشید. برای خرید فرش ماشینی یا خرید فرش کاشان کارشناسان ما در خدمت شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا