دسته‌بندی نشده

فرش نازک بهتره یا فرش ضخیم؟

شما می دانید آیا کدام فرش بهتر است؟ فرش ضخیم یا نازک؟

فرش نازک بهتره یا فرش ضخیم؟

یکی از منسوجات خانگی­ که ایرانیان از دیرباز از آن استفاده می­کنند و همچنان جزئی جدا نشدنی از خانه­هایشان به حساب می­آید، فرش است. فرش­ها دارای گونه­های مختلفی هستند که در اندازه­ها و طرح­های گوناگونی بافته می­شوند. هر یک از آن­ها نیز ویژگی­های دیگری همچون شانه و میزان تراکم دارند که بر قیمت و دوام فرش تاثیر گذارند. امروز مقایسه­ای بین دو نوع فرش نازک و ضخیم را خواهیم داشت. در ادامه به بررسی هر یک از این دو خواهیم پرداخت. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا به پاسخ سوال خود برسید.

تراکم و شانه چیست؟

قبل از رسیدن به پاسخ سوال شما، بهتر است با عواملی که بر ضخامت فرش تاثیرگذار هستند، بیشتر آشنا شوید. یکی از دو عواملی که بر ضخامت فرش­ها تاثیرگذارند، میزان تراکم و شانه فرش است. هر فرش ماشینی دارای دو نوع تراکم است: تراکم عرضی و تراکم طولی.

تراکم عرضی فرش همان به اصطلاح شانه فرش است. شانه فرش به تعداد ریشه یا گره رنگ در یک متر از عرض فرش می­گویند. برای مثال یک قالی ۷۰۰ شانه دارای ۷۰۰ ریشه در هر متر از عرض آن قالی است. امروزه تعداد شانه­های هر فرش به تعداد مشخصی است. این تعداد مشخص شامل ۵۰۰, ۷۰۰, ۱۰۰۰, ۱۲۰۰, ۱۵۰۰ هستند و در قالی­های امروزی از این تعداد شانه استفاده می­کنند.

تراکم طولی فرش را همان تراکم می­نامند و به تعداد ریشه­ها یا گره رنگ در یک متر از طول فرش گفته می­شود. تراکم­های طولی نیز همانند شانه، دارای مقادیر مشخصی هستند. این مقدار تراکم ­ها عبارتند از:

۳۰۰, ۴۰۰, ۵۰۰, ۶۰۰, ۷۰۰, ۸۰۰, ۹۰۰, ۱۰۰۰, ۱۴۰۰, ۲۵۵۰, ۳۰۰۰, ۳۲۰۰

شانه و تراکم به شدت در ظرافت قالی تاثیرگذارند. به گونه­ای که هر چقدر میزان شانه و تراکم در یک قالی بیشتر باشد، آن قالی ظریف­تر و نازک­تر خواهد بود.

موارد استفاده از فرش­های نازک

همان طور که ذکر کردیم، هر چقدر شانه و تراکم بیشتر باشد، قالی ظریق­تر و نازک­تر خواهد بود. این ظرافت موجب جلوه بیشتر نقش و نگارها می­شود؛ به این ترتیب فرش­های نازک نقش و نگارهای واضح­تر، بیشتر و ظریف‌تری را در خود جای می­دهند. معمولاً فرش­های نازک بسیار زیبا و ظریف هستند و اغلب جنبه زیبایی و تزیینی دارند. به همین علت از آن­ها در جاهای پر رفت و آمد استفاده نمی­شود؛ چرا که امکان آسیب دیدن آن فراوان است.

فرش­های نازک، فرش­هایی با ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ شانه هستند که تراکم بالایی نیز دارند. این فرش­ها بسیار مناسب دکوراسیون­ و دیزاین یک خانه لوکس و مدرن خواهند بود و جلوه بسیار چشمگیری خواهند داشت. این نوع قالی­ها، مناسب سالن­های پذیرایی و قسمت­هایی با رفت و آمد کم هستند.

موارد استفاده از فرش­ های ضخیم

قالی­های ضخیم، قالی­هایی با شانه کم هستند. فرش­های ضخیم، ماندگاری و دوام بالایی دارند و جزو کاربردی­ترین منسوجات خانه به حساب می­آیند. در اغلب خانه­های قدیمی ایرانی، یک فرش ضخیم پیدا می­شود که کاملا سالم مانده است. این سالم ماندن، خبر از دوام بسیار بالای این دسته از قالی­ها را می­دهند. این دسته از قالی­ها مناسب افرادی است که خانه­شان را سرتاسر فرش کرده­اند.

از آن جایی که قالی­های ضخیم، بسیار کاربردی و مقاومند، می­توان از آن­ها در اکثر بخش­های خانه استفاده کرد. این فرش­ها بسیار مناسب بخش­هایی همچون آشپزخانه، اتاق نشیمن و پذیرایی هستند. فرش­های ضخیم، فرش­هایی با ۵۰۰ تا ۷۰۰ شانه هستند و تراکم مختلفی دارند. این فرش­ها در مکان­های پر رفت و آمد عمومی نیز همچون مساجد، مورد استفاده قرار می­گیرند.

انواع ارتفاع نخ در فرش ­های ماشینی

هر نوع فرش ماشینی­ با هر نوع تراکم و شانه­ای، دارای ضخامت­های متفاوتی هستند. در ادامه، به ترتیب شانه هر فرش، ضخامت آن را ذکر خواهیم کرد:

  • فرش ۵۰۰ شانه با ارتفاع نخ خاب ۵ میلی­متر
  • ۷۰۰ شانه با ارتفاع نخ خاب ۱۱ میلی­متر
  • ۱۰۰۰ شانه با ارتفاع نخ خاب ۵ میلی­متر
  • فرش ۱۲۰۰ شانه با ارتفاع نخ خاب ۸ میلی­متر
  • ۱۵۰۰ شانه با ارتفاع نخ خاب ۶ میلی­متر
  • فرش­های ماشینی ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه ابریشم گونه، با ارتفاع نخ خاب ۵ الی ۶ میلی­متر

فرش­های ماشینی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ شانه ابریشم گونه، دارای کم­ترین میزان ارتفاع نخ در بین فرش­ها هستند و طرفداران بسیاری نیز در سراسر جهان دارند. قیمت بالا و ظرافت بسیار چشمگیر این قالی­ها، علت طرفداران بی­شمار آن است.

ویژگی فرش نازک

همان طور که در بخش­های قبلی خواندید، این فرش­ها بسیار زیبا و ظریف هستند. برخی از ویژگی­های این نوع قالی را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

  • زیبایی و درخشندگی بی­مثال طرح و نقش
  • استفاده از الیاف نازک و بسیار ظریف به دلیل فشردگی و تراکم بالا
  • جلوه­ای خیره کننده همانند فرش­های دستباف و مناسب برای انواع فضاهای لوکس
  • جلوگیری از ورود گرد و غبار و هر نوع چیز دیگری به داخل فرش به دلیل تراکم بسیار بالای آن

ویژگی فرش ضخیم

فرش­های ضخیم، فرش­هایی با دوام بالا و ماندگار هستند که شانه کمی دارند. برخی از ویژگی­های فرش­های ضخیم شامل موارد زیر است:

  • مناسب برای افرادی که اغلب روی زمین می­نشینند
  • برای مکان­های پر رفت و آمد مانند مساجد و…
  • قیمت بسیار مناسب به نسبت فرش­های نازک­
  • دوام و استحکام زیاد فرش به دلیل تراکم و شانه کم آن
  • ضخامت و مقاومت بالا و توانایی مقاومت در برابر پاخوردگی، فشار و سایش

نتیجه­ گیری

در این مقاله از دیجی فرش سعی کردیم تمام ویژگی­ها و اطلاعات مربوط به این دو نوع فرش را جمع آوری کنیم تا بتوانید به آشنایی مناسب­تری از این دو دست یابید. آشنا شدن بیشتر با انواع فرش و ویژگی­های مربوط به آن، شما را بیشتر به پاسخ سوالتان نزدیک می­کند. به صورت کلی انتخاب هر یک از این دو فرش، بستگی به نوع استفاده­­ای که از فرش خواهید داشت، دارد. بنابراین با پاسخ به این سوال، می­توانید بهتر تصمیم­گیری کنید.

یک دیدگاه

  1. با تشکر از مطلب مفیدتان. فرش های دستباف مخصوصا فرش های درشت بافت ضخامت بیشتری دارن. فرش ماشینی هم میتونه ضخیم باشه ولی نه به اندازه فرش دستباف.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا