دانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

نحوه نگه داری از فرش سفید و روشن

تا به حال فرش سفید و روشن داشتید؟ نگهداری آن چگونه است؟

نحوه نگه داری از فرش سفید و روشن

یکی از پر استفاده‌ترین وسایل داخل منازل فرش‌ها هستند که از زمان‌های قدیم تا به امروز از محبوبیت خاصی هم‌ برخوردار بوده‌اند. فرش‌ها در انواع طرح و رنگ و نقش در بازار وجود دارند و افراد به واسطه نوع سلیقه خود، دیزاین و دکوراسیون منزل، نورپردازی و … یکی از مدل‌های فرش را خریداری می‌کنند.

در میان میلیون‌ها رنگ و طرح، رنگ سفید و روشن جز پرطرفدارین‌ها در میان مردم است. اما همین فرش‌های رنگ روشن شرایط ویژه‌ای برای نگهداری را می‌طلبد. چرا که این فرش‌ها بیشتر مستعد آلودگی، گرد و غبار و لکه‌ها هستند. اگر شما هم در منزل خود از فرش‌های رنگ روشن استفاده می‌کنید و مایل هستید اطلاعاتی در مورد نحوه نگهداری از آن‌ها بدانید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نکات مهم در استفاده و نگهداری از فرش سفید و روشن

در میان تمامی رنگ‌ها، رنگ سفید همواره مورد توجه عموم مردم است و کمتر کسی به این رنگ جذاب و صلح آمیز دست رد می‌زند. در سبک‌های مدرن و امروزی در زمینه دکوراسیون داخلی منزل رنگ سفید به معنای امنیت و آرامش است و جذابیت زیادی به فضای منزل می‌دهد. اما همین رنگ به همان اندازه که دلنشین و زیبا است، می‌تواند برای صاحب خانه دغدغه و چالش برانگیز هم باشد. نگهداری از این مدل فرش زمینه روشن کار تقریبا دشواری است و شما باید نسبت به سایر رنگ‌ها حساسیت بیشتری نشان دهید. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین نکات در زمینه نحوه نگهداری از فرش‌ سفید و روشن را به شما متذکر می‌شویم.

  • اگر فکر می‌کنید در منزل شما رفت و آمد و یا نشست و برخاست روی فرش زمینه روشن زیاد است، بهترین کار این است که از یک روفرشی استفاده نمایید.
  • فرش را باید مدام جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار به داخل الیاف آن نفوذ نکند و رنگ آن به مرور زمان کدر نشود.
  • تحت هیچ شرایطی با کفش آلوده روی فرش راه نروید، چرا که خیلی زود کهنه و کثیف می‌شود.
  • اگر در منزل خود از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، حتما توجه زیادی به آن داشته باشید، به این دلیل که ممکن است حیوان لکه‌هایی را ایجاد کند که تمیز کردن آن کار دشواری باشد.
  • فرش به هیچ عنوان نباید در محیط مرطوب قرار گیرد؛ چرا که به سرعت رنگ آن تغییر می‌کند و بوی بدی به خود می‌گیرد.
  • به صورت طولانی مدت فرش را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، به این دلیل که رنگ آن از بین خواهد رفت.
  • در صورتی که مواد غذایی روی فرش ریخته شد، هیچ گاه اجازه خشکی و کهنه شدن به آن را ندهید. در زمان وقوع اتفاق بلافاصله با مایع تمیز کننده، اقدام به نظافت لکه نمایید.

استفاده از مایع سفید کننده برای فرش سفید

در حالت کلی ما به شما توصیه می‌کنیم تا جای ممکن از مایع سفید کننده برای هیچ مدل از فرش‌های دستبافت و ماشینی رنگی استفاده نکنید. چنین موادی سبب آسیب به بافت و الیاف فرش می­شوند و رنگ آن‎ها را تغییر می‌دهند. حتی برای فرش‌های پشمی هم به هیچ عنوان از این گزینه استفاده نکنید. چرا که لکه‌ها را بیشتر می‌کند و باز هم رنگ فرش زمینه روشن را از بین می‌برد.

اما از آن جایی که فرش‌های سفید شرایط ویژه‌تری نسبت به فرش‌های رنگی دارند، می‌توانید در زمان‌های خاصی از مایع سفید کننده استفاده کنید. برای این کار ابتدا ابزارهای مورد نیاز مانند ماسک، دستکش و عینک را برای خود فراهم آورید. سپس مایع را در آب ولرم حل نمایید و یک محلول مناسب برای شست و شو تهیه کنید.

در مرحله بعد فرش را به صورت کامل جارو برقی بکشید و تمام آلودگی‌های گرد و غباری را حذف نمایید. محلول آب و مایع را در گوشه‌ای از فرش تست کنید تا از اثرگذاری آن مطئن شوید. سپس به سراغ لکه‌ها و کثیفی‌های فرش روید و به آرامی و بدون هیچ گونه خشونتی شروع به تمیز کردن کنید. پس از اتمام کار فرش را در یک فضای باز با هوای خوب قرار دهید تا رطوبت آن خشک شود.

نوشته های مشابه

شست و شوی فرش سفید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، نحوه شستشوی فرش سفید است. برای تمیزی چنین فرش‌هایی شما می‌توانید از همان روش‌های سنتی یا مدرنی که برای فرش‌های دستبافت و ماشینی انجام می‌دهید، استفاده کنید. اما باید با دقت بیشتری گرد و غبار را از آن پاک کنید و با مواد شوینده مخصوص و مناسب فرش را بشویید و به درستی آن را آبکشی نمایید. در نهایت فرش زمینه روشن را در محل مناسبی قرار دهید تا به خوبی خشک شود و بوی بد به خود نگیرد و رنگ آن تغییری نکند.

نگهداری از فرش سفید و روشن

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم فرش‌های سفید و روشن محبوبیت زیادی بین افراد دارند و می‌توانند سبب جذابیت دکوراسیون داخلی منزل شما شود. اما همان قدر که جذاب و زیبا است، به همان اندازه در معرض آلودگی زیاد هم قرار دارد. نگهداری از چنین فرش‌هایی نیاز به حساسیت و توجه ویژه‌ای دارند و نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد. نکات نگهداری از فرش‌های سفید را پیش‌تر برای شما گفتیم اما برای تمیز کردن لکه‌ها شما می‌توانید از موادی مانند شامپو فرش، سفید کننده، آمونیاک، یا سرکه سفید و سایر محلول‌های پاک کننده استفاده کنید.

نگه داری از فرش سفید و روشن

ما در این مقاله برای شما از نحوه نگهداری و تمیز کردن فرش‌های سفید و روشن گفتیم. اگر با چنین مشکلی روبرو هستید، پیشنهاد می­کنیم مواردی که در این مطلب بیان شد را رعایت کنید. از همراهی شما تا پایان سپاس گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا