انتخاب فرش ماشینی

چند راهکار درست برای انتخاب رنگ فرش

هنگام انتخاب فرش برایتان راهکارهای مفید و کاربردی داریم

چند راهکار درست برای انتخاب رنگ فرش

از گذشته‌های دور، فرش یکی از اصلی‌ترین اجزا دکوراسیون داخلی خانه‌های ایرانی به شمار می‌رفت. اهمیت فرش در فرهنگ ایرانی به قدری بالا است که سبب شد تا فرش ایرانی در دنیا شناخته شود. در رشته دکوراسیون داخلی، پوشش کف را پایه اصلی اتاق می‌نامد و طراحی خود را بر اساس آن تنظیم می‌کنند. حال که با نقش فرش در دکوراسیون داخلی آشنا شدید، خوب است تا با آموختن چند راهکار درست برای انتخاب رنگ فرش، دانش خود را تکمیل کنید.

راهکارهایی برای انتخاب رنگ مناسب فرش

به طور کلی چهار معیار اساسی در انتخاب فرش وجود دارد. این چهار معیار عبارتند از: رنگ، جنس، طرح و اندازه. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی برخی از این فاکتورها بپردازیم.

به جنس و بافت فرش دقت کنید

چند راهکار درست برای انتخاب رنگ فرش: جنس و بافت فرش، از اولین مؤلفه‌هایی است که در زمان خرید فرش، باید به آن توجه داشته باشید. ابتدا باید کاربری هر فضا را برای خود مشخص کنید. به عنوان مثال برای اتاق کودک باید از فرش‌های ضخیم استفاده کنید تا در صورت زمین خوردن، فرزند دلبندتان آسیب نبیند؛ نکته قابل توجه دیگر این است که برای اتاق کودک از فرش‌هایی استفاده کنید که پرزدهی کم‌تری دارد و کودک دچار حساسیت نمی‌شود.

از طرفی دیگر برای سالن پذیرایی از فرش‌های نازک و تزئینی استفاده می‌کنند تا به زیبایی فضا بیفزایند. به میزان رفت و آمد در هر فضا نیز باید توجه شود؛ در مکان‌هایی مثل هال یا آشپزخانه باید از فرش‌های ضخیم استفاده کنید تا در اثر رفت و آمد، پاره و خراب نشده و دوام بیشتری داشته باشد.

فرش هایی با الیاف طبیعی

راهکار درست برای انتخاب رنگ فرش: معمولاً از پنبه، پشم، کنف، شاهدانه و سیزال، برای تولید الیاف طبیعی استفاده می‌شود. فرش‌هایی که با الیاف طبیعی بافته می‌شوند، ماندگاری زیادی دارند. فرش‌های پشمی یکی از قدیمی‌ترین انواع فرش به شمار می‌روند. این فرش‌ها سبب احساس صمیمیت و راحتی در فضا می‌شوند. دوام فرش‌های پشمی بسیار زیاد بوده و این فرش‌ها به سادگی تمیز می‌شوند؛ تنها مشکل این نوع از فرش، قیمت نسبتاً بالا آن است.

فرش‌های پنبه‌ای، بافتی نرم‌تر از فرش‌های پشمی دارند و می‌توان آن‌ها را به رنگ‌های مختلفی درآورد. متاسفانه این نوع از فرش، انعطاف‌پذیری کم‌تری نسبت به دیگر فرش‌ها، دارند. سیزال، آخرین الیاف طبیعی است که در این بخش به معرفی آن می‌پردازیم. این الیاف بافتی زبر، اما بادوام دارد؛ در برابر رطوبت از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد و کاملاً مناسب فضاهای پر رفت و آمد است.

راهکار درست برای انتخاب رنگ فرش: رنگ فرش

در ادامه این مطلب به برخی نکات در رابطه با انتخاب رنگ فرش، اشاره می‌کنیم.

  • باید توجه داشته باشید که میان رنگ مبلمان، پرده و فرش، هماهنگی وجود داشته باشد. برای ایجاد این هماهنگی، ابتدا به خرید فرش پرداخته و سپس به سراغ خرید مبلمان و پرده بروید. روش دیگر این است که پس از انتخاب و خرید مبلمان، به سراغ خرید فرش و پرده بروید.
  • در صورتی که در خانه کودکی کوچک دارید، خانواده پر جمعیت یا پر رفت و آمدی دارید، انتخاب فرشی تیره با طرحی شلوغ، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد؛ چراکه در این نوع فرش، لک و کثیفی کم‌تر به چشم می‌آید. در غیر این صورت، می‌توانید به سراغ فرش‌های رنگ روشن بروید.
  • برای اینکه زیبایی فرش بیشتر به چشم بیاید، رنگ فرش را متضاد با رنگ کف‌پوش انتخاب کنید؛ به عنوان مثال اگر کف‌پوش تیره است، از فرشی روشن و در صورتی که کف‌پوش روشن است، فرش با رنگ تیره را به کار ببرید.
  • لازم نیست تا تمام اثاثیه منزل یک رنگ باشند! برای ایجاد هارمونی بین فرش، پرده و مبلمان می‌توانید رنگ کوسن‌ها یا پرده را با فرش ست کنید. توجه داشته باشید که با تکرار بیش از حد یک رنگ، فضا خانه را دلگیر و کسل‌کننده، نکنید.
  • از فرش‌ تیره برای فضاهای بزرگ و از فرش‌ روشن برای فضاهای کوچک استفاده کنید.

اندازه و چیدمان فرش

چند راهکار درست برای انتخاب رنگ فرش: نکات زیادی در رابطه با اندازه و چیدمان فرش و دیگر اسباب منزل وجود دارد. در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • قبل از اقدام به خرید فرش، درباره اندازه اتاق، اندازه فرش و چیدمان وسایل تصمیم بگیرید.
  • در زمان خرید فرش باید به متراژ اتاق نیز توجه داشته باشید. طبق استانداردها، اندازه فرش باید به صورتی باشد که ۴۰ الی ۵۰ سانتی‌متر از دیوار فاصله داشته باشد. در متراژهای کوچک، می‌توان این فاصله را به ۲۰ سانتی‌متر هم کاهش داد.
  • هرگز برای اتاق نشینمن از فرش‌های کوچک استفاده نکنید. اندازه فرش باید به صورتی باشد که در زمان نشستن روی مبل، پای شما روی فرش قرار بگیرد. خوب است که پایه‌های جلویی مبل روی فرش قرار گرفته یا حداقل با آن مماس باشند.
  • برای اتاق نشینمن خود می‌توانید از چندین فرش متفاوت برای تفکیک فضا استفاده کنید. با کمک این تکنیک می‌توانید فضا نهارخوری را از اتاق نشینمن جدا کنید.

خلاصه ای بر چند راهکار درست برای انتخاب رنگ فرش

در این مقاله سعی شد تا اطلاعاتی درباره چگونگی انتخاب رنگ، اندازه و چیدمان فرش، در اختیار شما قرار بگیرد. امید است تا با استفاده از مطالب این مقاله، دکوراسیونی رویایی و آرامش‌بخش برای خانه خود تدارک ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا