انتخاب فرش ماشینیدانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

ویژگی های فرش خوب را بخوانید و بعد فرش بخرید!

در این مطلب می خواهیم توضیحاتی را درباره ویژگی های فرش خوب برای شما بیان کنیم. قطعا یکی از دلایلی که شما این مطلب را برای خواندن انتخاب می کنید، این است که به دنبال خرید فرش هستید و در این باره اطلاعاتی ندارید!

ما تمام اطلاعاتی که درباره ویژگی های فرش خوب باید بدانید را در این مطلب برای شما گردآوری کرده ایم! با مطالعه این مطلب می توانید نگاهی کارشناسانه به فرش های ماشینی و یا دستباف داشته باشید که میخواهید آنها را برای خرید انتخاب کنید!

بررسی چند تا از ویژگی های فرش خوب

فرش های دستباف و ماشینی به این علت که دارای ویژگی های مختلف و متفاوتی هستند، به صورت جداگانه بررسی می کنیم!

فرش های دستباف را با استفاده از الیاف طبیعی می بافند و همچنین شیوه بافت آن دستی است و توسط انسان ها انجام می شود. اما فرش های ماشینی را با دستگاه های صنعتی و با استفاده از الیاف مصنوعی می بافند و طبیعی است که دارای ویژگی های مختلفی باشند.

ویژگی های فرش دستباف خوب

فرش های دستباف به علت قیمت بالایی که دارند، از کیفیت خوبی هم برخوردار هستند. برخی از مشکلات در فرش های دستباف دیده می شوند که آنها را باید به پای نقص و برخی از آنها را باید به پای دستباف بودن آن بنویسیم! یعنی وجود برخی از مشکلات و خطاها به علت دست داشتن انسان طبیعی است و ایراد به حساب نمی آید.

 

و اما ویژگی های فرش خوب دستباف، عبارتند از:

 

  •       یک فرش دستباف خوب، هیچ وقت رنگ پس نمی دهد، چرا که نخ های آن با استفاده از رنگرزی های ویژه رنگ گرفته اند. اگر یک دستمال نم دار و خیس را به فرش بکشید، متوجه طبیعی بودن رنگ آن خواهید شد.
  •       فرش های دستباف همیشه در ابعاد اختلاف دارند. وقتی دو طرف فرش را اندازه بگیرید، قطعا متوجه این امر خواهید شد که این یک نقص نیست، بلکه ویژگی فرش دستباف است.
  •       فرش دستباف خوب دارای تقارن در طرح و رنگ است. هیچ وقت اشکال هندسی یا نقش و نگار های نصفه و نیمه را در فرش های درجه یک دستباف نخواهید دید. همچنین رنگ بندی آن متوازن است و در آن تقارن دیده می شود. رنگ فرش دستباف خوب در جهت خواب، تیره تر است.
  •       با بررسی پرز فرش، می توانید تشخیص دهید که آیا رنگ بالا و پایین نخ خاب ( قسمت انتهایی نخ خاب ) یکی است یا خیر! در غیر اینصورت حتما از جوهر برای رنگ کردن مصنوعی فرش استفاده شده است.

 

ویژگی های فرش ماشینی خوب

 

فرش های ماشینی به این علت که به صورت صنعتی بافته می شوند، هر گونه خطایی را باید به پای دستگاه ها و یا الیاف مورد استفاده نوشت، چون انسان ها در بافت فرش هیچ نقشی ندارند و فقط به کار وسایل صنعتی نظارت می کنند.

 

و اما ویژگی های فرش خوب ماشینی را می توان در جملات زیر برای شما بیان کرد :

 

  •       در فرش های ماشینی درجه یک و خوب خبری از تکرار نقشه نیست. در برخی از فرش ها نقش ها و طرح ها تکرار شده اند که این نشان از بی کیفیت بودن فرش است.
  •       تراکم و شانه واقعی است. برای مثال فرش ماشینی ۷۰۰ شانه قطعا دارای ۷۰ گره در ۱۰ سانتی متر از عرض فرش خواهد بود که از پشت فرش می توانید محاسبه کنید.
  •       در بافت آن از نخ های با کیفیتی همچون اکریلیک، پلی استر و پنبه استفاده شده است. فرش های ماشینی با کیفیت باید از الیاف مرغوب تولید شده باشند.
  •       هیچگونه رنگ رفتگی، عدم تکمیل نقشه، پرزهای ناهمسان، اختلاف در ابعاد برای یک فرش ماشینی خوب طبیعی نیست و باید از خرید آن اجتناب کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا