دانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

چطور لکه جوهر را از روی فرش پاک کنیم؟

برای پاک کردن لکه جوهر از روی فرش چکنیم؟

چطور لکه جوهر را از روی فرش پاک کنیم؟

فرش جزو یکی از گران‌ترین لوازم منزل محسوب می‌شود که علاوه بر زیبایی، به خانه شما روحی تازه می‌بخشد. اما با توجه به تغییر و افزایش روز افزون قیمت فرش در ایران و دیگر نقاط جهان، دقت در نگهداری و حفظ آن نیز به مراتب بیشتر می‌شود. اما حوادث ناگواری مانند ریختن غذا، انواع نوشیدنی‌ها مانند نوشابه، چای و… و انواع مایع‌ها مانند جوهر ممکن است، رخ دهد. در این زمان سرعت عمل در تمیز کردن و نجات فرش، دارای اهمیت بسیار بالایی است. ببینیم چطور لکه جوهر را از روی فرش پاک کنیم.

برخی از روش‌های مناسب جهت از بین بردن و رفع لکه‌های جوهر در ادامه آمده است. شما می‌توانید با استفاده از این روش‌ها در کمترین زمان ممکن، لکه‌های مربوط به جوهر را از روی فرش بدون هیچ کثیفی پاک کنید.

روش اول، از بین بردن لکه جوهر با ماست

شاید شما هم تعجب کنید که آیا می‌توان با ماست لکه‌های جوهر موجود بر روی فرش افشان و دیگر فرش ها را از بین برد؟ در جواب سوال شما باید گفت بله. ماست یک ماده خوراکی بسیار مقوی و پر خاصیت است. شما می‌توانید به راحتی با آن لکه‌های جوهر را از بین ببرید.

تنها کافی است تا چند قاشق ماست را روی لکه موجود روی فرش بریزید و آن را پخش کنید. سپس با قاشق، ماست را جمع کنید. این کار را چند بار انجام دهید تا ماست، جوهر را به صورت کامل به خود جذب کند. در پایان کار شما با یک حوله تمیز و مقداری آب گرم ( نه آب داغ )، ماست‌های باقی مانده از روی فرش را تمیز کنید تا اثری از ماست نباشد.

روش دوم، رفع لکه جوهر با استفاده از اسپری مو

یکی دیگر از روش‌های قابل توجه برای رفع لکه‌های جوهر از روی فرش، اسپری مو است. یک عدد قوطی اسپری مو، یک دستمال حوله­ای یا چند برگ دستمال کاغذی، یک عدد حوله تمیز و در آخر مقداری آب گرم برای این روش آماده کنید. برای شروع ابتدا مقداری اسپری مو را روی لکه بزنید و سپس دستمال حوله‌ای را روی آن قرار دهید تا لکه به طور کامل خیس شود.

در این مرحله جوهر به دستمال جذب می‌شود تا کار شما برای تمیز کردن را راحت‌تر کند. اگر لکه مورد نظر شما بسیار پررنگ بود، شما باید تعداد دفعات استفاده از این محلول را بیشتر کنید تا لکه از بین برود. بعد از اتمام کار، فرش را از اسپری مو تمیز کنید. این کار را با یک حوله تمیز و مقداری آب ولرم، پاک کنید.

نوشته های مشابه

روش سوم، استفاده از شامپو فرش و الکل

برای رفع لکه‌های جوهر از روی فرش افشان و دیگر فرش ها، شما می‌توانید شامپو فرش را با مقدار کمی از الکل صنعتی و نرم کننده مخلوط و از آن استفاده کنید. برای تهیه این مخلوط جادویی شما می‌توانید، مقدار کمی الکل همراه با آب را با شامپو فرش مخلوط کنید. سپس این محلول را با استفاده از دستمال نخی تمیز، روی لکه بکشید.

روش چهارم، رفع لکه های قدیمی جوهر از روی فرش

اگر لکه جوهر روی فرش شما کمی قدیمی است، می‌توانید یک محلول مناسب جهت رفع این لکه استفاده کنید. برای تهیه این محلول ابتدا یک قاشق غذاخوری سرکه را همراه با یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی با ۲ فنجان آب گرم را با یک دیگر مخلوط کنید. از یک اسفنج یا دستمال تمیز استفاده کنید. این محلول را روی لکه جوهر بکشید و آن را با دستمال تمیز کنید. این کار را برای چند بار انجام دهید و در آخر با یک دستمالی که حاوی آب یخ است، محل مورد نظر را تمیز کنید. نکته مهمی که شما باید آن را بدانید خشک کردن محل مورد نظر، بعد از اتمام کار شما است.

روشپ نجم، استفاده از شامپو و مواد شوینده ملایم

استفاده از مواد شوینده ملایم و شامپو فرش یک روش موثر بعد از روش‌های دیگر است. یکی از ملایم‌ترین مواد شوینده که کمترین صدمه را به بافت و تار و پود فرش وارد می‌کند، شامپو بچه است. لکه جوهر موجود بر روی فرش شما مرطوب است. ابتدا چند برگ دستمال کاغذی یا حوله­ای تمیز روی لکه بیندازید تا جوهر جذب دستمال شود. سپس برای از بین بردن لکه جوهر از روی فرش، مقداری شامپو بچه را مستقیما روی لکه بریزید. بعد از آن با اسپری، مقداری آب ولرم روی آن بپاشید. شما می‌توانید برای تمیزی بیشتر از فرچه تمیز نیز کمک بگیرید. به طوری که فرچه تمیز را از قسمت خارجی لکه به سمت داخل آن بکشید.

نکات و توصیه هایی برای پاک کردن لکه جوهر از روی فرش

  • اگر جوهر روی فرش شما ریخت، به سرعت برای رفع آن اقدام کنید. چرا که اگر این لکه باقی بماند، لکه خشک می‌شود و برای تمیز کردن فرش، کار برای شما دشوار می‌شود.
  • نکته بسیار مهم این است که شما برای تمیز کردن لکه از کناره‌های لکه شروع کنید . سپس به داخل و مرکز آن بروید تا از پخش شدن لکه جوهر جلوگیری کنید.
  • نکته بسیار مهم دیگر این است که، اگر جوهر روی فرش‌های دستباف ریخت، از مواد شوینده‌ها و پاک کننده‌‌های صنعتی مانند الکل و استون استفاده نکنید. این کار باعث می‌شود تا به بافت‌های فرش شما آسیب‌های مختلفی وارد شود. شما می‌توانید از شوینده‌های ملایم‌تر استفاده کنید.
  • قبل از انتخاب هر گونه روشی برای از بین بردن لکه جوهر از روی فرش، شما می‌توانید راهنمای پشت فرش را مطالعه و از آن کمک بگیرید.

به راستی چطور لکه جوهر را از روی فرش پاک کنیم؟

پاک کردن و از بین بردن لکه‌های جوهر از روی فرش به علت غلظت و ساختار جوهر، یک کار بسیار سخت است. در این بین شما باید مراقب باشید که در هنگام تمیز کردن فرش، لکه‌های جوهر را پخش نکنید. ما در این مقاله از دیجی فرش سعی کردیم تا راهکار‌هایی مناسب جهت رفع لکه‌های جوهر از روی سطح فرش را برای شما ارائه دهیم. از همراهی شما تا پایان سپاس گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا