دانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

فرش سایز بزرگ با ابعاد سفارشی چگونه بافته می شود؟

در مورد تولید فرش سایز بزرگ بیشتر بدانیم

فرش سایز بزرگ با ابعاد سفارشی چگونه بافته می شود؟

بافت فرش در واقع مقوله‌ای است که از زمان‌های گذشته تا به‌ حال در فرهنگ ایرانیان با توجه به سلایق همچنین لزوم تامین نیاز مشتریان در دو نوع دستبافت و ماشینی مورد توجه همگان قرار گرفته است. امروزه نیز این هنر را در انواع و طرح‌های مختلف به نمایش می‌گذارند که علاوه بر استفاده در مکان‌های مختلف جلوه تزئینی نیز دارد. در این مطلب قصد داریم به چگونگی بافت فرش سایز بزرگ با ابعاد سفارشی بپردازیم. به این سوال جواب خواهیم داد: فرش سایز بزرگ با ابعاد سفارشی چگونه بافته می شود؟

فرش سایز بزرگ

معمولا اغلب شرکت‌های تولید کننده فرش ماشینی فرش‌هایی با ابعاد استاندارد تولید و عرضه می‌کنند. گاهی فرش‌هایی در سایز غیر استاندارد تولید می‌شوند که در دسته فرش غیر استاندارد و سفارشی قرار می‌گیرند. بافت فرش ناقواره و غیر استاندارد مثل گذشته محدودیت ندارد و مطابق با دکوراسیون و سلیقه خود می‌توانید فرش سایز دلخواه را سفارش دهید.

بافت فرش ناقواره به دو صورت امکان پذیر خواهد بود.

  1. در حالت اول خریدار سایز و ابعاد مورد نظر خود را به شرکت تولیدکننده اعلام می‌کند؛ بنابراین فرش درخواستی با ابعاد مورد نظر و به صورت جفتی تولید و تحویل مشتری می‌دهند. در این صورت به طور معمول فرش‌هایی که تولید می‌شوند دارای ابعاد بزرگ نیستند یا عرض آن‌ها زیاد نخواهد بود. معمولا عرض فرش ماشینی که با دستگاه‌های بافت تولید می‌شوند بین ۳ تا ۴ متر است.
  2. در حالت دوم که جهت بافت فرش‌هایی با ابعاد بزرگ استفاده خواهد شد، مسلما هزینه بافت نیز افزایش می­یابد. برای بافت فرش در این روش سایز و ابعاد مدنظر مشتری به صورت کاملا دقیق اندازه گیری و نصف می‌شود سپس مراحل بافت طی خواهد شد. بعد از پایان کار دو فرش قرینه بافت و آماده است. البته کنار هم قرارگیری این فرش‌ها در مرحله رفو صورت می‌گیرد تا فرش به صورت یکدست و بدون نقص باشد در نهایت دو فرش را به هم متصل می‌کنند. در واقع فرش سفارشی در سایز و ابعاد بزرگ آماده تحویل به مشتری است.

شرایط خرید و بافت فرش سایز بزرگ

فرش‌هایی که به صورت قطعات و در واقع بر اساس نقشه و مکان مورد نظر طراحی، بافت و به صورت ماهرانه تولید می­شوند، فرش سایز بزرگ هستند. شرکت‌های تولید‌کننده فرش‌های ماشینی در کاشان آماده پذیرش هر نوع فرش با سایز بزرگ و ناقواره هستند. بنابراین در اولین حالت هنگام ثبت سفارش هزینه فرش مورد نظر به‌ طور کامل باید پرداخت شود تا ثبت سفارش صورت بپذیرد.

 این کار به این دلیل است که از کنسلی یا تغییر آن بعد از بافت جلوگیری کنند. چرا که وقتی فرش را با ابعاد و سایز سفارشی می‌بافند خریدار زیادی نخواهد داشت. بنابراین کنسلی سفارش در روند بافت و تولید فرش باعث خسارت اقتصادی به کارخانه تولید فرش می‌شود.

اما حالت دومی نیز وجود دارد که هنگام ثبت سفارش فرش‌های سایز بزرگ و ناقواره هزینه طراحی نقشه دریافت می‌شود. همانطور که می‌دانید طراحی نقشه برای فرش‌های استاندارد است، اما برای بافت فرش‌های ناقواره باید در نقشه آن تغییراتی ایجاد شود. باید گفت که طراحی نقشه نیز بستگی به قالب، ابعاد و طرح فرش دارد‌. فرایند طراحی نقشه همچنین بافت و اتصال آن چند هفته طول می‌کشد.

نوشته های مشابه

شکل و قالب فرش‌ های ناقواره

این فرش‌ها نیز می‌توانند از تنوع بالایی برخوردار باشند؛ بنابراین تعدادی از این فرش‌ها را به صورت سفارشی و متناسب با محیط و فضای دکوراسیون می‌بافند. به نحوی که خریدار قادر خواهد بود برای ستون‌های موجود در فضای مورد نظر جای خالی در نظر بگیرد. بنابراین در زمان طراحی در نقشه نیز برای جای ستون  تغییراتی اعمال می‌شود.

 البته این نوع فرش‌ها بیشتر برای خانه‌های بزرگ و مساجد مورد استفاده است . فرش‌های ناقواره و سایز بزرگ معمولا به چند صورت بافت و تولید می‌شوند که عبارتند از:

  • مثلث
  • مربع
  • بیضی
  • چند ضلعی
  • دایره

قیمت فرش با ابعاد بزرگ

همان‌طورکه می‌دانید قیمت فرش با ابعاد بزرگ مشخص و معین نیست و به عوامل مختلف بستگی دارد. ابعاد یا سایز بزرگ یا ناقواره فرش با توجه به به تراکم، شانه و کیفیت نخ قیمت متغیری خواهد داشت. طرح فرش می‌تواند یکی از عوامل تاثیر گذار روی قیمت آن باشد چرا که  برخی سفارش‌ها با توجه به طرحی که در شرکت موجود است انجام می‌گیرد.

 ولی گاهی طراحی فرش برای محیط و مکان با ابعاد بزرگ توسط طراحان به صورت اختصاصی  در نظر گرفته خواهد شد که البته هزینه بیشتری نیز دارد. همچنین فرش‌های ابعاد بزرگ با تراکم بالا قطعا قیمت بیشتری نسبت به تراکم پایین­‌تر دارند. همچنین شکل ظاهری فرش که به صورت هشت ضلعی و گرد باشد نیز قیمت ثابتی ندارد؛ چرا که دارای تنوع زیادی هستند و برای بافت آن‌ها معمولا هزینه بالایی صرف خواهد شد.

خرید فرش‌ های ناقواره

شاید کمتر اسم فرش سایز بزرگ یا ناقواره به گوشتان خورده باشد. این فرش‌ها یکی از انواع فرش‌های سفارشی هستند که با توجه به سلیقه و ابعاد مدنظر مشتری بافت می‌شود. از آن جا که دارای سایز غیر استاندارد هستند آن‌ها را فرش‌های ناقواره نیز می‌نامند. در این مطلب به معرفی و نحوه بافت فرش سایز بزرگ با ابعاد سفارشی پرداختیم. امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد. از همراهی شما عزیزان تا پایان سپاس‌گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا