دانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

نحوه شستن فرش در منزل

برای شستن فرش در خانه چه نکاتی باید رعایت شود؟

نحوه شستن فرش در منزل

شستن فرش در منزل: تمیز نگه داشتن فرش‌های خانه یکی از دغدغه‌های اصلی این روزهای افراد به شمار می‌رود. گاهی اوقات فرش‌های شما به قدری کثیف نیستند که آنها را به کارخانه‌ها و کارگاه‌های قالیشویی بسپارید و هزینه زیادی بپردازید؛ از این رو می‌توانید در منزل خود فرش‌هایتان را شستشو دهید. بهتر است در هنگام شستشوی فرش‌ها در منزل، از اصولی پیروی کنید تا مانع از آسیب به فرش‌ها بشوید. جهت مطلع شدن از این اصول، نکاتی که در ادامه خواهد آمد را در نظر داشته باشید.

توجه به بافت فرش هنگام شستن فرش در منزل

اولین و مهم‌ترین نکته در رابطه با شستشو فرش، توجه به بافت آن است. فرش‌های خانه‌های ایرانی معمولاً به دو دسته دستباف و ماشینی تقسیم می‌شوند. فرش‌های دستباف از کیفیت بالاتری نسبت به فرش‌های ماشینی برخوردار هستند و فرش دستباف تنها فرشی است که حتی پس از استفاده پیاپی، زیبایی آن دوچندان می‌شود. با توجه به ارزش گرانبها فرش‌های دستباف، نحوه شستشو آنها با فرش‌های ماشینی نیز متفاوت است. در ادامه به شرح نحوه شستشو فرش‌های دستباف و فرش ماشینی می‌پردازیم‌.

شستن فرش دستباف در منزل

همانطور که بیان شد فرش دستباف در فرهنگ مردم ایرانی، جایگاه ارزشمندی دارد و قطعاً نگهداری از آن نیز کمی مشکل است. فرش‌های دستباف نسبت به فرش‌های ماشینی، الیاف حساس‌تری دارند؛ از این رو استفاده از مواد شوینده شیمیایی مضر جهت شستشو فرش‌های دستباف، کار اشتباهی است. توصیه می‌شود از محلول موادی مانند جوش شیرین، نمک و آب سرد برای شستشوی فرش‌های دستباف استفاده کنید.

فرش ماشینی

فرش‌های ماشینی اغلب دارای بافتی منظم و مستحکم هستند. این نوع فرش‌ها با الیاف مصنوعی و با استفاده از تجهیزات صنعتی تولید می‌شوند؛ به همین دلیل از مقاومت بالایی در برابر مواد شوینده قلیایی برخوردار هستند. با توجه به اینکه استفاده از مواد شوینده قلیایی به رنگ پایه فرش مدرن بستگی دارد، بهتر است برای فرش‌هایی که تار و پود روشنی دارند، از شوینده‌های خنثی استفاده کنید، اما برای فرش‌هایی با تار و پود تیره، استفاده از مواد شوینده قلیایی مشکلی ندارد.

نکاتی قبل از شروع شستن فرش در منزل

در صورتی که تا به حال تجربه شستشو فرش در منزل را نداشته‌اید، بهتر است به نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود توجه کنید:

  • شستشوی فرش نیاز به فضایی بزرگ و ترجیحاً شیب‌داری مانند حیاط دارد. در صورتی که منزل شما آپارتمانی و فاقد حیاط است، شستشوی فرش در منزل امکان‌پذیر نخواهد بود و بهتر است شستشو فرش‌های خود را به قالیشویی بسپارید.
  • بهتر است قبل از شستشوی فرش مدرن و فرش افشان یا فرش شگی، از رنگ ندادن آن اطمینان حاصل کنید. برای این کار می‌توانید یک پارچه سفید را مرطوب کنید و آن را روی سطح فرش بکشید. در صورتی که پارچه سفید شما رنگی شد، پس فرش شما رنگ می‌دهد و در این صورت شستن آن در منزل یک ریسک محسوب می‌شود.
  • فرقی نمی‌کند فرشی که قصد شستشو آن را دارید ماشینی باشد یا دستباف، باید با استفاده از تکاندن یا جارو برقی، آشغال‌ها یا گرد و غبار آن را تمیز کنید. شستشو فرشی که آشغال دارد یا غرق در گرد و غبار است، قابل شستشو نخواهد بود؛ بنابراین قبل از شروع به آبگیری و شستشوی فرش، گرد و غبار و آشغال‌های آن را تمیز کنید.

مراحل شستشوی فرش در منزل

لازم است بدانید مراحل شستشوی فرش در منزل به این صورت است:

نوشته های مشابه
  • اول فرش را خیس کنید. برای خیس کردن آن می‌توانید با استفاده از یک سردوش شلنگ آب، فرش را به صورت موازی خیس کنید.
  • پس از خیس شدن فرش به صورت کامل، مواد شوینده را آماده کنید و روی فرش بریزید. بهترین مواد شوینده برای شستشوی فرش، شامپو فرش، پودر دستی و مقداری کلر است؛ البته در صورتی که فرش شما خیلی کثیف نیست، می‌توانید تنها از شامپو فرش برای شستشوی فرش خود استفاده کنید.
  • پس از ریختن مواد شوینده روی فرش، با استفاده از یک فرچه، تمام سطوح فرش را شستشو دهید. حرکت فرچه روی فرش باید از سمت بالا به پایین و به صورت برعکس باشد تا از آسیب‌های احتمالی به فرش جلوگیری شود. در هنگام شستن ریشه‌های فرش نیز باید از فرچه استفاده کنید و حرکت آن نیز از سمت بالا به پایین است.
  • پس از طی کردن همه این مراحل، نوبت به آبکشی فرش می‌رسد. با استفاده از سردوش شلنگ یا سطل آب، روی فرش از بالا به پایین آب بریزید تا کف آن از بین برود.
  • با استفاده از یک پارو در جهت خواب فرش، آب‌های فرش را خارج کنید. لازم به ذکر است که این مرحله باید با دقت انجام شود؛‌ زیرا در صورتی که رطوبت در فرش باقی بماند، سبب زرد شدن فرش و ریشه‌های آن می‌شود.
  • آخرین مرحله شستشوی فرش، خشک کردن آن است. پس از خارج کردن آب فرش، فرش را به صورت لایه لایه لوله کنید و با هر لایه، پشت فرش را هم آب بکشید. پس از لوله کردن فرش به صورت کامل، آن را در یک محیط شیب‌دار قرار دهید تا آب باقی مانده فرش خارج شود. سپس فرش را در معرض نور خورشید پهن کنید تا خشک شود.

شستن فرش در منزل

همانطور که مطرح شد شستشوی فرش در منزل، نیازمند شرایطی است که در صورت مهیا بودن آنها می‌توانید فرش‌هایتان را در منزل خود شستشو دهید؛ بدین صورت از هزینه‌های گزاف قالیشویی نیز جلوگیری می‌کنید. در این مطلب سعی کردیم تا نحوه شستن فرش در منزل را به صورت کامل شرح دهیم. متشکریم که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید. از پیشنهادات ما به شما خرید فرش کاشان و خرید فرش ماشینی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا