دانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

تمیز کردن فرش ماشینی در خانه

فرش ماشینی یکی از مهم ترین اجزای دکوراسیون در منزل هر فرد است که تمیز نگه داشتن آن ضروری است، مخصوصا اینکه محدوده دید وسیعی را تشکیل می دهد. ما در این مقاله قصد داریم که روش های تمیز کردن فرش ماشینی در خانه را به شما آموزش دهیم. با توجه به اینکه فرش به خاطر استفاده هایی که دارد، ممکن است بیشتر از بقیه اجزای دکوراسیون کثیف شود، بر آن شدیم که حتما یک مقاله جامع و کامل درباره تمیز کردن فرش ماشینی در خانه برای شما آماده سازی کنیم و در آن به روش های برق انداختن فرش، از بین بردن لکه های فرش و تهیه شامپو فرش خانگی اشاره خواهیم کرد.

توجه داشته باشید که به خاطر سخت بودن شستشوی فرش در منزل، سعی داریم که از بهترین روش های تمیز کردن فرش در منزل بدون شستشو برای شما نام ببریم تا بتوانید به آسانی فرش خود را تمیز کنید.

ترفندهای تمیز کردن فرش ماشینی در خانه

نکاتی قبل از تمیز کردن فرش ماشینی در خانه

قبل از اینکه به بحث اصلی خودمان بپردازیم، بهتر است به شما چندین نکته را گوشزد کنیم. بعد از آن به سراغ اصل مطلب یعنی تمیز کردن فرش ماشینی خواهیم رفت:

  • فرش ماشینی خود را مرتبا جارو بزنید.

استفاده از جارو برقی به صورت هفتگی می تواند به درخشان ماندن فرش ماشینی شما کمک کند. قرار گرقتن گرد و غبار به مدت طولانی روی فرش سبب می شود که روی جلا و درخشندگی فرش تاثیر منفی بگذارد. توصیه این است که حداقل هفته ای یک بار فرش ماشینی خود را جارو بکشید. همچنین برخی اوقات سعی کنید با استفاده از برس جارو برقی، فرش را جارو بزنید. این کار هم سبب از بین رفتن پرز فرش می شود و هم اینکه غبارهای درشت را از عمق نخ خاب جمع آوری می کند.

قبل از تمیز کردن فرش ماشینی در خانه فرش را مرتبا جارو بزنید

نوشته های مشابه
  • لکه های فرش ماشینی نباید قدیمی شوند.

لکه هایی که روی فرش می ریزند، اگر کهنه شوند تمیز کردن آنها بسیار سخت خواهد بود. همچنین این لکه ها بعد از اینکه تمیز شوند، اثر خود را باقی خواهند گذاشت و قطعا مثل سابق نخواهد شد. پس زود دست به کار شوید و نگذارید لکه ها به عمق خاب فرش نفوذ کنند و قدیمی شوند. در ادامه مطلب انواع محلول های پاک کننده لکه را برای شما نام خواهیم برد.

نگذارید لکه ها روی فرش قدیمی شوند

  • از رو فرشی استفاده کنید!

اکثرا ایرانی ها هنگام غذا خوردن روی زمین می نشینند. اگر شما هم روی فرش غذایتان را میل می کنید، توصیه می کنیم که حتما یک رو فرشی در هنگام صرف غذا استفاده نمایید. رو فرشی باعث می شود که لکه های ناشی از غذا و نوشیدنی به فرش نرسند. قطعا ریختن لکه هر چند هم که سریعا تمیز شود، از جلای فرش خواهد کاست و مثل روز اولش نخواهد بود.

از رو فرشی استفاده کنید

  • از عادت های نادرست در مواجهه با فرش ماشینی دوری کنید.

اگر میخواهید فرشتان سالم بماند و همیشه تمیز و نو باشد باید عادت های نادرست را در نگهداری فرش ماشینی کنار بگذارید. یکی از عادت های نادرست استفاده از فرش ماشینی، قرار دادن وسایل سنگین بر روی فرش است. اجسام سنگین به خصوص وسایلی که پایه سنگین دارند، به بافت فرش شما آسیب می زنند و همچنین باعث می شوند درخشندگی فرش کاهش یابد. نور خورشید به صورت مستقیم باعث از بین رفتن رنگ فرش خواهد شد. فرش های سرمه ای و تیره به خصوص در این زمینه بیشتر از همه تاثیر پذیر ترند چون نور را به خود جذب می کنند. پس سعی کنید فرش را از نور مستقیم خورشید کنار ببرید.

اجسام سنگین روی فرش قرار ندهید

ترفند های تمیز کردن فرش ماشینی در خانه

ما در این قسمت تمامی ترفند های لازم را برای شما ارائه خواهیم کرد تا بتوانید در خانه فرش های خود را مثل روز اول تمیز کنید. ما سعی داریم که به صورت مرحله به مرحله تمامی این ترفند ها را در اختیار شما قرار دهیم.

  • پاک کردن لکه های فرش ماشینی

اولین مرحله برای تمیز کردن فرش ماشینی، از بین بردن لکه ها است. بگردید و لکه های مانده روی فرش را پیدا کنید. ما برای شما ترفندهایی داریم که می توانید با استفاده از این ترفند ها لکه های فرش را هر چقدر هم که سخت از بین ببرید.

  • پاک کردن لکه شربت روی فرش

یکی از رایج ترین انواع لکه روی فرش ماشینی، لکه شربت ها است. منظور از شربت ها، هم مایعات نوشیدنی و هم مایعات دارویی است که باعث چسبان شدن فرش با سطح می شوند. قطعا لکه شربت نباید قدیمی شود چون از سخت ترین لکه ها به شمار می رود. برای از بین بردن لکه شربت می توانید به صورت زیر اقدام کنید تا عملیات تمیز کردن فرش ماشینی در مرحله اول به خوبی صورت بگیرد.

    • ابتدا مواد و وسایلی که می گوییم آماده کنید: ۱- آب کربناته یا گازدار ۲- حوله سفید (موکدا سفید) ۳- آب ۴- شامپو فرش ۵- اسپری کننده ۶- اتو
    • کمی آب گاز دار را روی لکه بریزید. چندین ثانیه صبر کنید تا لکه با آب واکنش نشان دهد. حالا حوله سفید را روی لکه قرار دهید تا محلول به جود آمده را به خوب جذب کند. توجه داشته باشید که حوله باید ثابت باشد و از کشیدن آن به لکه خودداری نمایید، در غیر اینصورت لکه حجم بیشتری از فرش را در بر خواهد گرفت.
    • آب داغ به علاوه شامپو فرش را در اسپری کننده بریزید. بعد از آنکه محلولی از ترکیب این دو به وجود آمد، می توانید آن را روی لکه اسپری کنید.
    • حالا با استفاده از یک حوله سفید و تمیز، مایع به وجود آمده ناشی از واکنش شامپو فرش و لکه را بگیرید.
    • اتوی داغ را در بالاترین حرارت روی حوله بکشید. اتو باید دائما در حال حرکت باشد تا سوختگی برای فرش ایجاد نشود.
    • لکه به حوله منتقل خواهد شد، اما برای برطرف شدن کامل این عملیات را چندین بار تکرار کنید. برای بازگشت خاب فرش به حالت اولیه می توانید بعد از تمام این مراحل روی آن قسمت را جارو برقی بکشید.

 

  • پاک کردن لکه قهوه و چای روی فرش

از دیگر لکه های رایج روی فرش می توان به لکه قهوه و چای اشاره کرد. اگر لکه تازه است، می توانید سریعا آب داغ روی لکه بریزید و تا می توانید مایع قهوه را با استفاده از رقیق کردن جمع آوری کنید. توجه داشته باشید در این عملیات نباید لکه را پخش کنید چون یک هاله از لکه به وجود خواهد آمد.

اما اگر لکه قدیمی است به ترتیب زیر عمل کنید.

    • وسایلی که نیاز خواهید داشت: آب اکسیژنه ۵ درصد ۲- دستمال سفید ۳- اسفنج ۴- کمی پودر ماشین لباسشویی ( دستی ) ۵- آب ولرم مایل به گرم
    • آب گرم را به همراه پودر ماشین لباسشویی روی لکه بریزید. حالا با اسفنج مایع را به خوبی جمع کنید. برای این کار باید اسفنج را آرامی بکشید تا مایع را به خود بگیرد.
    • اگر لکه خیلی قدیمی باشد، ممکن است هنوز آثار آن روی فرش باقی مانده باشد که توصیه می کنیم آب اکسیژنه ۵ درصد را به همراه آب ولرم روی لکه بریزید و سپس با دستمال تمیز، آن را پاک کنید.

  • پاک کردن لکه انار از روی فرش

یک لکه سخت به نام لکه آب انار می تواند جلوه بدی روی فرش شما باقی بگذارد. لکه انار روی هر سطحی که باشد به سختی پاک می شود، فرش که جای خود دارد. توجه داشته باشید که لکه انار باید هر چه سریعتر پاک شود چون گذشت زمان، پاک کردن آن را سخت تر خواهد کرد. برای تمیز کردن فرش ماشینی در خانه و از بین بردن لکه انار طبق زیر عمل خواهیم کرد:

    • محلولی با استفاده از آب گرم ، شامپو فرش و سرکه سفید تهیه کنید و آن را داخل یک بطری اسپری کننده بریزید.
    • حالا وقت آن است که محلول را بر روی لکه اسپری کنید. با استفاده از یک اسفنج، اسکاچ نرم یا لیف می توانید لکه را پاک کنید.
    • هر چقدر لکه قدیمی باشد، باید مراحل را تکرار کنید، چون به سختی اثر آن از بین خواهد رفت.
    • اگر لکه با تکرار مداوم از بین نرفت، ابتدا سرکه سفید را به تنهایی روی لکه بریزید. سپس مقداری نمک روی آن بریزید. حالا لکه های سرخ انار به نمک منتقل شده اند و می توانید آن را جمع آوری کنید.

 

  • پاک کردن لکه جوهر روی فرش

پاک کردن لکه جوهر معمولی نباید زیاد برای شما سخت باشد، البته با روشی که ما برای شما خواهیم گفت. لکه جوهر می تواند لکه رایج روی انواع موکت و فرش باشد که به سختی قابل پاک کردن خواهد بود. سعی کنید تا جایی که می توانید، هنگام ریختن جوهر بر روی فرش، آن را مالش ندهید و همچنین نگذارید قدیمی شود. با روش های زیر که به صورت جواب داده هستند، می توانید به صورت کامل با لکه جوهر روی فرش خداحافظی کنید:

    • ماست؛ ماست با جوهر واکنش نشان می دهد. بنابراین می توانید بر روی لکه جوهر، ماست به مقدار لازم بریزید و سپس با یک دستمال نخی و مرطوب پاک کنید. این کار را چندین دفعه تکرار کنید تا اثر بخشی بهتری بگیرید.
    • اسپری مو؛ اسپری مو هم یکی از روش های جواب دهنده در مورد پاک کردن انواع لکه جوهر بوده است. با استفاده از اسپری مو، لکه را آغشته کنید و سپس یک حوله سفید روی آن قرار دهید تا لکه را به خود جذب کند. بسته به سختی لکه این کار را می توانید چندین بار تکرار کنید.
    • شوینده های معمولی؛ شوینده های معمولی در بعضی مواقع می توانند خوب عمل کنند و لکه جوهر را از بین ببرند. مقدار کمی از شوینده های ملایم را روی که بریزید، با آب داغ کف ایجاد کنید و سپس ترکیب بدست آمده را با حوله جذب کنید.
    • الکل؛ شاید دوران کرونا به ما یاد داد که الکل خواص دیگری هم غیر از ضدعفونی کردن دارد. الکل یا مایع ضد عفونی کننده، به سرعت می تواند لکه جوهر را سست کند و شما را از شر این لکه های سخت خلاص کند. ابتدا روی لکه جوهر به مقدار لازم الکل بریزید، سپس با یک دستمال نخی سفید یا دستمال کاغذی، جوهر را از روی فرش یا موکت پاک کنید.

 

  • تمیز کردن تمام سطح فرش ماشینی با شامپو فرش خانگی

حالا بعد از پاک کردن لکه ها بهتر است تمام سطح را با استفاده از شوینده پاک کنید. اگر از شامپو فرش استفاده می کنید که هیچ، کل فرش را با استفاده از محلول آب گرم و شامپو فرش رقیق شده، و با استفاده از یک کیسه حمام، تمیز کنید. اما برای تمیز کردن فرش ماشینی در خانه ما چند محلول شامپو فرش خانگی را برای شما در نظر گرفته ایم که با استفاده از آن می توانید تمام سطح فرش را تمیز کنید.

  • شامپو فرش خانگی با ترکیب سرکه سفید و آب

اگر به دنبال تمیز کردن فرش ماشینی در خانه با استفاده از یک شامپو فرش خانگی قوی هستید، ترکیب سرکه سفید و آب می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. سرکه سفید به خاطر خاصیتی که دارد، می تواند انواع لکه ها را از روی فرش پاک کند و به علاوه به سفیدشدن و براق شدن فرش شما کمک کند.

۹ فنجان آب + ۹ فنجان سرکه سفید را با هم مخلوط کنید. با استفاده از یک اسفنج یا یک کیسه حمام به پاک کردن فرش ماشینی خود مشغول شوید.

  • شامپو فرش خانگی برای فرش های روشن

اگر فرش هایی به رنگ روشن مثل کرم، فیلی، موشی یا نقره ای دارید، می توانید از این شامپو فرش استفاده کنید. این محلول را برای فرش های تیره استفاده نکنید.

۴ قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن+ یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی+ ۵ قطره روغن گیاهی دلخواه+ یک و نیم فنجان آب داغ که در نهایت باید با هم مخلوط شوند تا ترکیب شامپو فرش به وجود بیاید.

 

  • برق انداختن فرش ماشینی با روش های خانگی

بعد از مرحله تمیز کردن فرش ماشینی حالا نوبت به آن رسیده است که فرش را برق بیندازیم. در واقع آخرین مرحله تمیز کردن، براق کردن فرش ماشینی خواهد بود. در ادامه برای شما راهکارهایی برای این عمل خواهیم گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا