انتخاب فرش ماشینی

چطور از بیدزدگی فرش جلوگیری کنیم؟

راههای برطرف کردن بیدزدگی فرش را یاد بگیرم

چطور از بیدزدگی فرش جلوگیری کنیم؟

بیدها، پروانه‌های کوچک زرد رنگی هستند که از پروتئین موجود در الیاف فرش یا لباس‌های پشمی تغذیه می‌کنند. طول این حشرات بین ۹ تا ۱۲ میلیمتر است و یک تنه می‌توانند ۴۲ کیلوگرم پشم از یک فرش را بخورند. یک بید ماده در کمتر از یک ماه می ­تواند ۱۰۰ تخم بگذارد. خسارتی که بیدهای نوزاد به فرش می‌زنند اغلب بیشتر از بیدهای بالغ است؛ زیرا آنها به پروتئین بیشتری برای رشد خود احتیاج دارند.

بیدها معمولا زمانی حمله می‌کنند که فرش در جای مرطوب و تاریک باشد. بنابراین در شهرهای شمالی، که میزان رطوبت هوا بالاست، بیدزدگی بیشتر اتفاق می‌افتد. آلودگی‌های روی فرش هم می‌تواند احتمال بیدزدگی را تشدید کند. توصیه می‌شود در صورت ریختن شیر یا آب‌میوه های شیرین بر روی فرش سریعا اقدام به نظافت اساسی فرش کنید.

علاوه بر بیدها، حشراتی چون سوسک فرش، و موریانه، جیرجیرک‌ها، ملخ هم می‌توانند به فرش آسیب بزنند، ولی بیدها از همه خطرناک‌تر هستند. با توجه به سرعت بالای زاد و ولد این حشره، اگر نسبت به بیدزدگی فرش اقدامی صورت نگیرد، این حشره به سرعت تمام فرش را از بین برده و تنها چله قالی را باقی می گذارد.

چه فرش‌ هایی دچار بیدزدگی می‌ شوند؟

بیدها فقط از پروتئین و کراتین موجود در الیاف پشمی تغذیه می‌کنند. بنابراین فرش‌ها مانند فرش افشان و فرش ۱۲۰۰ شانه و فرش ۷۰۰ شانه و.. یا تابلو فرش‌های ماشینی یا حتی ابریشمی مورد حمله بیدها قرار نمی‌گیرند. این حشرات، بیشتر به سراغ فرش‌ها و تابو فرش‌های دستباف پشمی، یا حتی لباس و پارچه‌های پشمی می‌روند.

نشانه ‌های بیدزدگی فرش

بیدها، دو دسته­ اند؛ دسته اول بیدهایی هستند که لباس را می‌جوند و دسته دوم قالی و فرش را می‌خورند. آن‌ها زمانی که تمام پشم یا قسمتی از فرش را خوردند و به چله قالی رسیدند، آن را رها می­ کنند و به قسمتی دیگر می‌روند. بیدها معمولا از پشت فرش شروع به خوردن گره‌های فرش می‌کنند. بهتر است هر از گاهی پشت فرش‌تان را بررسی کنید تا در صورت مشاهده تغییرات، اقدامات اولیه را انجام دهید.

نکته قابل توجه این است که این حشره به هیچ وجه به طور منظم الیاف فرش را نمی‌خورد، بلکه کاملا اتفاقی و نامنظم آن را انجام می‌دهد. یکی دیگر از نشانه‌های بیدزدگی فرش می‌تواند سست شدن الیاف رویی فرش باشد که در اثر جارو کردن، به راحتی از فرش کنده می‌شوند. وجود لکه‌های سفید روی فرش، از علایم دیگر بیدزدگی است.

چطور مانع بیدزدگی فرش شویم؟

اگر بیدزدگی فرش دستبافت شما کم باشد، می‌توانید به راحتی آن‌ را ترمیم و رفو کنید و فرش دقیقا مانند روز اولش می‌شود. اما اگر بیدخوردگی فرشتان زیاد و وسیع است، باز هم می‌توان آن را ترمیم کرد. ولی ترمیم و رفوی آن هم از نظر زمان و هم از نظر هزینه، ممکن است اصلا مقرون به صرفه نباشد. فرش‌های دستبافت پشمی، مزیت و خواص درمانی فراوانی دارند و هم چنین از قیمت بالایی برخوردارند. پس بهتر است راهکارهای مقابله با این حشرات را بدانید تا بتوانید در اسرع وقت ازبروز مشکل جلوگیری کنید.

اولین و بهترین کار برای جلوگیری از بیدزدگی فرش این است که فرش در معرض رطوبت قرار نگیرد. فرش باید در مکانی باشد که تهویه هوای مناسب صورت گیرد و همیشه سعی کنید به نظافت آن اهمیت دهید. نکته مهم دیگر در رابطه با این موضوع استفاده از مواد ضد بید است. مواد ضد بید معمولا به عنوان پیشگیری کننده استفاده می‌شوند. کافور، تنباکو، توتون، بنزین و نفتالین جزء این مواد هستند که از بین این موارد نفتالین از همه شناخته شده‌تر است.

بید زدگی فرش و نفتالین

معمولا زمانی‌که می‌خواهند فرش را به مدت طولانی در انبارهای بزرگ نگهداری کنند، از این ماده استفاده می­شود. برای استفاده از نفتالین بهتر است چند قرص نفتالین را خرد و له کنید و آن را به صورت پودر در بیاورید. در این صورت خاصیت ضدبیدی بیشتری خواهد داشت. دقت داشته باشید نفتالین ماده­ای سرطان‌زا و بسیار سمی است.

بهتر است در هنگام استفاده از آن حتما دستکش و ماسک فیلتر دار بپوشید و حتی الامکان در فضای باز این کار را انجام دهید.  بعد از اینکه پودر نفتالین را روی فرش ریختید، فرش را لوله کنید و آن را درون کاور پلاستیکی قرار دهید. با این کار هم اثر نفتالین روی فرش بیشتر می‌ماند، هم از انتشار بوی آن جلوگیری می‌کنید.

برای استفاده از توتون و تنباکو باید دقت کنید که رنگ فرش‌تان روشن نباشد. چون این مواد لکه‌های زرد رنگ بر روی فرش ایجاد می‌کنند.

بید زدگی فرش و پارادی کلروبترن

ماده دیگر برای جلوگیری از بیدزدگی فرش، ماده پارادی کلروبترن است. این ماده نسبت به نفتالین بوی کمتری دارد. استفاده از آن بسیار ساده بوده و کافی است آن را در بین فرش‌تان بگذارید. لازم به ذکر است این سموم به علت آسیب‌های زیادی که به محیط زیست وارد می‌کنند، حدود سی سال پیش در برخی کشورها نظیر آلمان استفاده از آنها ممنوع شده است. همچنین شما می‌توانید از مواد طبیعی مانند خوشه‌های سدر، کلر و فلفل در لا به لای فرش استفاده کنید.

بید زدگی فرش

به طور خلاصه، هر زمان که متوجه بیدزدگی فرش‌تان شدید، بهترین کار سم‌پاشی فرش است. بهتر است در این زمینه از افراد متخصص بهره بگیرید. چون ممکن است به دلیل نداشتن اطلاعات و مهارت کافی،  بالعکس با مرطوب کردن فرش، محل مناسبی برای رشد بید فراهم کنید. در این مطلب از دیجی فرش سعی داشتیم شما را بیشتر با چگونگی ممانعت از بیدزدگی فرش آشنا کنیم. از همراهی شما تا پایان سپاس گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا