انتخاب فرش ماشینی

فرش ماشینی مشهد بهتره یا کاشان؟

شما جواب این سوال را می دانید که فرش مشهد بهتره یا کاشان؟؟

فرش ماشینی مشهد بهتره یا کاشان؟

فرش از کالاهای  پرکاربرد در خانه‌های ما ایرانی‌ها است. چند سالی است که بین تولیدکنندگان فرش ماشینی مشهد و کاشان رقابت تنگاتنگی وجود دارد و با تبلیغات زیادی که در این مورد انجام گرفته است،  برخی از افراد فکر می‌کنند فرش مشهد،  کیفیت بالاتری دارد.

ابتدا باید عرض کنیم که آنچه که روی کیفیت فرش‌ تاثیر می‌گذارد عوامل متعددی هستند و شهر خاصی را نمی‌توان از این نظر نام برد. فرش‌های هر شهری در درجات مختلف یک، دو و سه جای می‌گیرند و جنس نخ و دستگاه فرش‌بافی در کیفیت آن تاثیر بسزائی دارد.

در این مقاله قصد داریم در این مورد قدری  بیشتر توضیح دهیم و بررسی کنیم آیا واقعا فرش مشهد مرغوب‌تر از فرش‌های دیگر است؟ توصیه می‌کنیم تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

ویژگی ‌های فرش کاشان

کاشان بیش از ۱۵۰ سال است که در تولید فرش، فعال است و در این شهر بیش از ۵ شهرک صنعتی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند. بیشترین فرش‌ها در این شهر تولید می‌شوند و در واقع کاشان مهد فرش ایران محسوب می‌شود.

۵ شهرک صنعتی مهم کاشان عبارتند از: شهرک قالی سلیمان، شهرک نوش‌آباد، فرش راوند، امیرکبیر و شهرک آران و بیدگل. در این شهرک‌ها ۱۲۰۰ واحد تولیدی فرش، فعال هستند. ما در اینجا به معرفی مشهورترین  برندهای فرش کاشان می‌پردازیم که به قرار زیر هستند:

  • فرش قیطران: کارخانه فرش قیطران در زمینی به مساحت ۵۵ هزار متر مربع ساخته شده است و بیش از ۳۰ سال است که در تولید فرش، سابقه درخشان دارد. تولیدکنندگان ما در آنجا فرش‌های ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه تولید می‌کنند. تولیدکنندگان فرش در این کارخانه،  فرش ماشینی میکرو اکریلیک هم  می‌بافند.
  • عالی مقام: این کارخانه بیش از دو دهه فعالیت دارد و از سال ۱۳۹۳ فرش ۱۲۰۰ شانه را هم تولید می‌کند.
  • زمرد کاشان: یکی دیگر از بزرگ‌ترین کارخانجات فرش در کاشان، فرش زمرد است. تولیدکنندگان در این کارخانه، بهترین و مرغوب‌ترین فرش‌های اکریلیک را با پیشرفته‌ترین تجهیزات تولید می‌کنند. کیفیت بالای تولیدات، سبب شده است که این شرکت، گواهینامه مدیریت کیفیت را از شرکت Imc انگلیس اخذ کند.

وجه تمایز فرش کاشان با فرش‌ های دیگر

فرش کاشان از جمله فرش‌های باکیفیت ایرانی است که از الیاف مناسبی در تولید آن استفاده می‌کنند. الیاف آن نیز در کارخانه‌های ریسندگی کاشان، تولید می‌شوند. الیاف مورد نظر از بهترین الیاف‌ به شمار می‌‌آیند و شهرهای دیگر نیز از این الیاف برای بافتن فرش استفاده می‌کنند. حتی در کارخانجات تولید فرش ماشینی مشهد نیز الیاف کاشان کاربرد دارد‌.

یکی دیگر از دلایلی که فرش کاشان بسیار مورد توجه قرار می­گیرد، این است که کاشان از شهرهای اصفهان است و در مرکز ایران وجود دارد و با کلان ‌شهرهای دیگر از لحاظ مسافت، فاصله مناسبی دارد و به همین دلیل، هزینه حمل‌ و نقل آن پایین‌تر از هزینه حمل ‌و نقل فرش مشهد است.

ویژگی ‌های فرش مشهد

 مشهد با اینکه در تولید فرش سابقه کمتری از کاشان دارد، اما کیفیت فرش‌ مشهد نیز زبانزد است و از بازار فروش خوبی برخوردار می­باشد. تولیدکنندگان فرش مشهد از نخ مرغوب و از رنگ‌های شیمیایی وارداتی استفاده می‌کنند و محصولی بی‌نظیر را تولید و روانه بازار می‌کنند. کارخانه‌های معروف تولید فرش در مشهد،  شامل  چندین کارخانه هستند.  ما در این بخش به معرفی آنها می‌پردازیم:

  • کارخانه نگین مشهد: در تولید فرش نگین مشهد از مواد اولیه باکیفیت و به ویژه نخ اکریلیک آلمانی استفاده می‌کنند. به همین دلیل قیمت بالاتری از فرش کاشان دارند. فرش‌های تولیدی آن ۵۰۰ شانه، ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه می‌باشند. این کارخانه از سال ۱۳۷۱ شروع به کار کرد.
  • فرش پرشین: متخصصان ایرانی در کارخانه فرش پرشین با استفاده از مواد اولیه باکیفیت و دستگاه‌های پیشرفته، فرش‌های مرغوب و جدید تولید می‌کنند. این فرش‌ها، قابل رقابت با انواع خارجی هستند.
  • زمرد: کارخانه فرش زمرد مشهد از سال ۷۶ شروع به کار کرد. در این کارخانه، بهترین فرش‌ها با مواد درجه یک تولید می‌شوند. الیاف اکریلیک آن با مرغوب‌ترین رنگ‌های اروپایی رنگرزی خواهند شد. به همین دلیل رنگ‌های آن از باثبات‌ترین رنگ‌ها در برابر شستشو، نور و سایش هستند.

وجه تمایز فرش مشهد با فرش‌های دیگر

بافت فرش مشهد از ترکیب بافت فارسی و ترکی به‌ دست می‌آید. بیشترین فرش‌های مشهد در ابعاد  ۶,۱۲,۱۵ متری هستند. اما در مواردی فرش ۱۰۰ متری نیز بافته می‌شود.

در تولید فرش مشهد کمتر از نخ اکریلیک استفاده می‌کنند و بیشتر از الیاف پشم خواهد بود. استفاده از این الیاف، سبب می‌شود که فرش تولیدی از نرمی و لطافت بالایی برخوردار باشد و برای این منظور، چندین بار آن را صیقل می‌دهند.

فرش‌های مزبور، کیفیت و دوام بالایی دارند و تولیدکنندگان برای جذب مشتریان بیشتر، اقدام به عرضه محصولات خود با ضمانت‌نامه معتبر می‌کنند و به این ترتیب خریداران را از کیفیت محصولات خود مطمئن می‌کنند.

در کل بدانیم فرش ماشینی مشهد بهتره یا کاشان

از سالیان دور، مردم ایران از فرش استفاده می‌کنند. بهترین فرش‌های درجه یک در شهرهای کاشان و مشهد تولید می‌شوند. مردم سعی می‌کنند برندهای معروف فرش را که بیشتر در شهرهای کاشان و مشهد تولید می‌شوند را خریداری کنند. در واقع، محل تولید فرش در کیفیت آن تاثیری  ندارد و کیفیت آن، بیشتر به جنس الیاف، نوع دستگاه بافندگی، شانه، تراکم و… مربوط است.

به هر حال، مردم عادی نمی‌توانند به راحتی فرش ماشینی مشهد یا کاشان را تشخیص دهند. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید فرش کاشان و خرید فرش ماشینی با کارشناسان و متخصصان این حوزه مشورت کنید تا بتوانید برندهای مورد نظر را مطابق با سلیقه خود، خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا