دانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

پاک کردن لک قهوه از روی فرش

چگونه لک قهوه را از روی فرش پاک کنیم؟

پاک کردن لک قهوه از روی فرش

تا به حال برای همه ما پیش آمده است که شاهد ریختن مایعات روی فرش یا موکت باشیم. به طور کلی این طور اتفاقات اجتناب ناپذیر هستند؛ مخصوصا اگر پای بچه‌های کوچک و بازی گوش در میان باشد. حالا اگر مایعی که می‌ریزد آب باشد چندان مهم نیست. اما برای پاک سازی لک قهوه از روی فرش ممکن است دچار مشکل شویم. اگر سریعا برای پاک کردن لک قهوه اقدام نکنیم ممکن است که رنگ بدهد و بعد از مدتی رنگ روی فرش تثبیت شود. برای همین مدتی پس از ریختن قهوه‌ روی فرش فرصت دارید تا با روش‌های که در ادامه به شما توضیح می‌دهیم آن را پاک کنید.

آسان ترین راه برای پاک کردن لک قهوه تازه از روی فرش

اگر خیلی اتفاقی لک قهوه روی فرش مدرن ریخت و هنوز تازه است شما مدت کمی فرصت دارید که بدون استفاده از مواد شوینده آن را پاک کنید. برای این کار تنها کافی است که از یک پارچه تمیز، یک پارچه خیس و یک کاسه آب استفاده کنید. ابتدا از پارچه تمیز کمک بگیرید و مایع روی فرش خشک کنید. با فشار و کشیدن پارچه روی قهوه آن را تا حد امکان پاک کنید و از نفوذ بیشتر روی فرش جلوگیری کنید. بعد مقدار باقیمانده از قهوه را با استفاده از آب و پارچه خیس پاک کنید. در نهایت فرش را خشک کنید.

استفاده از مایع ظرفشویی برای از بین بردن لک قهوه از روی فرش

استفاده از مایع ظرفشویی برای از حذف لکه قهوه از آن روش‌هایی است که لکه‌های قدیمی‌تر را پاک می­کند. برای انجام این کار لازم است تا در یک فنجان آب سه قطره مایع ظرفشویی بریزید و آن‌‌ها را با هم مخلوط کنید. سپس یک اسفنج را در محلولی که ساخته­اید، آغشته نمایید. روی لک قهوه بکشید و خواهید دید که لکه‌های قهوه آنقدرها هم سر سخت نیستند. بعد از پاک سازی کامل لکه می‌توانید محل را با پارچه تمیز خشک نمایید.

سایر مواد شوینده که می‌توانید برای پاک کردن لک قهوه از روی فرش اتاق خواب از آن‌ها استفاده کنید.

  • محلول­هایی مانند: صابون، شامپو، پودر های لباسشویی و مایع ظرفشویی
  • محلول سرکه سفید
  • آبکشی با آب گرم

ماست پاک کننده لکه قهوه از روی فرش

شاید باورتان نشود اما ماست می‌تواند برای پاک کردن لک قهوه از روی فرش بسیار مؤثر باشد. برای این کار تنها کافی است چند قاشق ماست با توجه به وسعت لکه قهوه روی فرش بریزید. بعد لازم است تا ده دقیقه صبر کنید و با یک قاشق ماست­ها را از روی فرش جمع کنید. در نهایت با یک پارچه تمیز باقی ماست را از فرش پاک کنید. اگر متوجه شدید هنوز اثری از قهوه روی فرش اتاق خواب باقی مانده است، می‌توانید همین عملیات را چندین بار تکرار کنید. این کار را تا زمانی که لک قهوه به صورت کامل پاک شود انجام دهید. هر چقدر لکه تازه­تر باشد قدرت پاک کردن ماست هم بیشتر می‌شود.

سرکه سیب برای پاک کردن لکه قهوه

برای این کار یک پارچه را به محلول رقیق سرکه سیب آغشته نمایید. سپس پارچه را روی نواحی لک شده فرش فشار دهید. دقت کنید که اصلا نباید پارچه را روی فرش بکشید. این کار ممکن است بیشتر باعث پخش لکه شود و کار را سخت­تر کند. بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می‌توانید اثرات محلول را با یک پارچه تمیز و آب پاک کنید. در نهایت نیز فرش را آب کشی نمایید.

نوشته های مشابه

استفاده از آمونیاک برای پاک کردن لکه

آمونیاک ماده بسیار قدرتمندی است و استفاده از آن نیازمند دقت و ظرافت بسیاری می­باشد. در صورتی که با هیچ یک از روش‌های بالا موفق به پاک کردن لک قهوه از روی فرش مدرن نشدید، می‌توانید استفاده از آمونیاک را امتحان کنید. البته دقت کنید به هیچ عنوان نباید در فرش‌هایی که جنس آن‌ها پنبه‌ای است، از آمونیاک استفاده کنید. به علاوه قبل از استفاده مطمئن شوید که باعث آسیب به بافت و رنگ فرش نمی‌شود.

برای اطمینان از اینکه آمونیاک رنگ فرش را خراب نمی‌کند، ابتدا مقدار کمی از آمونیاک را روی بخش کوچک و پنهانی از فرش بریزید.  بعد از اینکه مطمئن شدید مشکلی برای فرش ایجاد نمی‌کند به سراغ لک بروید. مقداری آمونیاک روی لک قهوه بریزید و بعد از پنج دقیقه آن را پاک کنید. نکته کار با آمونیاک این است که نباید اجازه دهید بیشتر از پنج دقیقه روی فرش بماند و عملیات را دوباره تکرار نکنید. بهتر است تا حد امکان از روش‌های قبل استفاده کنید و به سراغ آمونیاک نروید.

نکات کلیدی پاک کردن قطرات قهوه از فرش

برای پاک کردن لک قهوه از روی فرش افشان لازم است تا به موارد زیر دقت لازم را داشته باشید:

  • توجه داشته باشید که خاصیت قهوه به گونه‌ای است که به سرعت روی فرش پخش می‌شود و به بقیه نقاط فرش نفوذ می‌کند. به همین علت بهتر است زمانی که در حال پاک کردن لک قهوه هستید، پارچه را ابتدا روی قسمت‌های خارجی آن بکشید. پارچه را از سمت خارج به داخل بکشید تا بجای پخش بیشتر لکه را در یک‌ جا متمرکز کنید.
  • لکه­ها و به طور کلی برخورد با فرش دستبافت نیازمند توجه بیشتری است. از آن‌ جایی که این فرش‌ها عمدتا از مواد طبیعی تشکیل شدند، احتمال آسیب دیدگی و پخش شدن بیشتر رنگ در آن‌ها وجود دارد. به همین علت بهتر است پاک کردن لک از روی‌ آن‌ها را به قالیشویی‌های حرفه‌ای بسپارید.
  • اگر لکه بسیار قدیمی است یا رنگ بیشتر نقاط فرش روشن و سفید است بهتر است که کار را به افراد حرفه‌ای بسپارید.

جمع بندی پاک کردن لک قهوه از روی فرش

در نهایت به شما توصیه می‌کنیم در صورتی که لک قهوه روی فرش ایجاد شد، در سریعترین زمان ممکن اقدام به پاک کردن آن کنید. هر چه زمان بیشتری از ریختن قهوه بگذرد لک مقاوم‌تر می‌شود. به علاوه برای پاک کردن لک قهوه تازه نیاز به مواد شوینده بسیار قوی نیست و در نهایت در حین پاکسازی آسیب کمتری به تار و پود فرش وارد می‌شود. در کنار همه این موارد توجه داشته باشید همیشه کار را باید به کاردان سپرد به همین علت دادن فرش به یک قالیشویی معتبر بهترین و مطمئن‌ترین گزینه است. در این مقاله از دیجی فرش سعی داشتیم تا شما را به پاک کردن لک قهوه بیشتر آشنا کنیم. از همراهی شما تا پایان سپاس گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا