دانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

آشنایی با انواع فرش و تفاوت آنها!

با اینکه صنعت فرش و بافندگی فرش ایرانی از گذشته تا به امروز در سطح جهانی زبان زد است، باید اعتراف کنیم هنوز هم بسیاری از خریداران و مصرف کنندگان ایرانی آشنایی چندانی با انواع فرش و تفاوت آنها و اصطلاحات مهم و مورد نیاز در  زمان خرید یک فرش ندارند. مهم ترین نکته ای که هر فرد در خرید فرش باید به آن توجه داشته و اطلاعات کافی داشته باشد شانه و تراکم فرش است. شاید تا به حال نام این دو به گوشتان خورده باشد یا آنها را جایی دیده باشید ولی واقعاً ندانید که در اصل آنها چه هستند و چه تفاوتی در فرش ها ایجاد میکنند. از آنجایی که مطمئنا این موضوع ذهن شمار بسیاری از طرفداران فرش را به خودش درگیر کرده به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم شما را به طور کامل با انواع فرش ماشینی (که اتفاقا این روز ها بسیار پرطرفدار شده ) و این موضوع که اصلا شانه و تراکم فرش به چه معناست آشنا کنیم. این دو اصطلاح در واقع بیشتر برای بیان میزان کیفیت فرش ها در این صنعت استفاده میشوند از این رو قطعا از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.

 

آشنایی با انواع فرش و تفاوت آنها!

تفاوت “شانه فرش” و”تراکم فرش” در چیست؟

شانه فرش در واقع به تعداد گره یا همان ریشه در هر ۱ متر از عرض یک فرش گفته میشود. امروزه فرش های ماشینی در انواع ۵۰۰، ۷۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه تولید و عرضه میشوند که البته هر یک از این فرش ها با هم تفاوت هایی دارند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

اما تراکم فرش در اصل تعداد گره هایی است که در متر طول یک فرش وجود دارد. هر چه میزان تراکم در یک فرش ماشین بافت بیشتر باشد، فرش استحکام و دوام بیشتری هم خواهد داشت. و همینطور هر چه این تراکم بیشتر باشد فرش شباهت بیشتری به فرش دستباف اصیل دارد (در صنعت فرش به این فرش ها دستبافگونه میگویند) و متقابلاً قیمت بالاتری هم خواهد داشت.

نوشته های مشابه

ویژگی های انواع فرش ماشینی

فرش های ماشین بافت همانطور که پیشتر هم گفتیم دارای انواع مختلفی هستند ک شامل:

  1. فرش ۷۰۰ شانه با تراکم ۲۵۵۰:
    این دست از فرش ها همانطور که از اسم شان مشخص است دارای ۷۰۰ گره در هر متر هستند و معمولا دارای ۸ تا ۱۰ رنگ هستند. فرش های ۷۰۰ شانه از محبوب ترین فرش های ماشینی هستند چراکه هم از قیمت مناسبی نسبت به دیگر انواع فرش برخوردارند و هم ضخامت بیشتری دارد.
  2. فرش ۱۰۰۰ شانه با تراکم ۳۰۰۰:
    فرش های هزار شانه از جنس پنبه و آکریلیک هستند و معمولا در دو گروه ۸ و ۱۰ رنگ تولید و عرضه میشوند. همانطور که از نام این فرش مشخص است تعداد گره هایی که در عرض یک فرش با مقیاس یک متر دارند، نسبت به فرش ۷۰۰ شانه ظریف تر و مطمئنا زیبا تر هستند و به فرش های دست بافت ارانی بسیار شبیه هستند و همینطور قیمت بیشتری هم نسبت به فرش های ۷۰۰ شانه دارند.
  3. فرش ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰
    فرش های ۱۲۰۰ شانه بهترین و با کیفیت ترین فرش های دست بافت هستند که با فرش های دست بافت مو نمی زنند و به دلیل ظرافت در طراحی و بافت، لطافت باور نکردنی و زیبایی خیره کننده، یک سر و گردن از دیگر فرش ها بالا تر قرار گرفته اند. در واقع این فرش ها به دلیل الیاف نازکی که در بافت آنها استفاده شده است به این میزان از کیفیت رسیده اند. این فرش ها از دوام و عمر بیشتری برخوردارند و در اثر شستشو یا تابش نور خورشید تغییر رنگ نمیدهند و آسیب نمی بینند. تابلو فرش ها نزدیک ترین مثال برای درک میزان کیفیت فرش های ۱۲۰۰ شانه هستند.

بررسی وجوه تمایز فرش های ماشینی ۷۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه:

شانه فرش:

همانطور که در ابتدای مقاله هم صحبت کردیم تفاوت اصلی و مهم فرش های دست بافت در شانه یا همان تعداد گره های هر متر در عرض فرش است. هر چه تعدا شانه فرش بیشتر باشد، ضخامت آن کمتر و البته قیمت آن بالا تر است. از آنجایی که فرش های ۷۰۰ شانه قیمت پایین تر و ضخامت بیشتری دارند همیشه در بازار خواهان دارند.

ضخامت فرش:

ضخامت فرش های ماشینی بر اساس شانه فرش تعیین می شود. در واقع میزان ضخامت و شانه فرش رابطه ای  عکس دارند و هر چه شانه یک فرش بیشتر باشد ضخامت آن کمتر است. البته این را هم اضافه کنیم فرش هایی با ضخامت بالا دوام بیشتری هم دارند پس خرید به صرفه تری هستند. (افرادی که از مبلمان در منزلشان استفاده نمیکنند و روی زمین می نشینند معمولا فرش های ۷۰۰ شانه را که ضخامت بالاتری دارند را بیشتر می پسندند)

تراکم فرش:

تراکم یکی دیگر از تفاوت های انواع فرش های ماشینی است. همانطور که خواندید تراکم فرش های ماشینی رابطه کاملا مستقیمی با شانه فرش ها دارد یعنی هرچه شانه فرش بالا تر باشد تراکم هم بیشتر است.

مواد اولیه فرش:

مهم ترین و اصلی ترین ماده ای که در تولید یک فرش نقش مهمی ایفا می کند نخ فرش است. در فرش های ۷۰۰ شانه نمره نخی که برای بافت استفاده میشود هجده ۳ لا است اما در مدل های بالاتر به ۲۷ و ۳۰ هم میرسد.

قیمت فرش:

قیمت یکی از مهم ترین مسائل برای مصرف کنندگان است. عواملی که نقش پر رنگ تری در قیمت فرش های ماشین بافت دارند شانه و جنس نخی که در بافت فرش استفاده شده هستند. از این رو فرش های ۷۰۰ شانه با پایین ترین قیمت و فرش های ۱۲۰۰ شانه با بالاترین قیمت به فروش میرسند.

دوام و عمر فرش:

تفاوت فرش های ۷۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه از لحاظ دوام نیز قابل توجه است. دوام و ضخامت رابطه ای مستقیم با یکدیگر دارند. از این رو همانطور که در چند مورد قبل یاد گرفتیم فرش های با شانه کم ضخامت بیشتری دارند از این رو میتوان نتیجه گرفت فرش های ۷۰۰ شانه دوام بیشتری نسبت به دیگر مدل ها دارند.

لطافت و نرمی فرش:

لطافت نیز یکی دیگر از وجه تمایز های فرش های ماشینی است. لطافت یک فرش ه طور کلی بسته به تعداد گره فرش و ضخامت کم نخ آن دارد. از این رو فرش های ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه نسبت  به فرش های ۷۰۰ شانه لطیف تر و نرم تر هستند.

زیبایی و ظرافت فرش:

نظر دادن درباره زیبایی یک فرش کاملا بسته به سلیقه افراد است اما اگر بخواهیم نگاهی کلی داشته باشیم، فرش هایی با شانه بیشتر از آنجایی که رنگ ها با دقت بیشتری کنار هم نشسته اند نسبت به فرش هایی با شانه کم زیبا تر هستند و تصویر یا طرح پیاده شده روی فرش را بهتر و با رنگ ها و ظرافت بیشتری نشان میدهند.

نتیجه گیری

فرش عضوی از منزل همه ما ایرانی هاست که معمولا هر چند سال یکبار نیاز است آن را تعویض کنیم و جز لوازم اصلی و همینطور کاربردی منزل به حساب می آید. ما در این مقاله سعی کردیم هر چیزی که پیش از خرید یک فرش باید بدانید را به شما توضیح دهیم و دیدی جدید و متفاوت به شما بدهیم. اما در آخر تصمیم گیرنده شما هستید و باید فرشی را انتخاب کنید که کاملا متناسب با سلیقه و بودجه و نیاز شما باشد.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا