دانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

چطور لکه چای را از روی فرش پاک کنیم؟

شما با لکه چای روی فرش چه می کنید؟

 چطور لکه چای را از روی فرش پاک کنیم؟

به جرات می­توان گفت که چای محبوب­ترین نوشیدنی میان ایرانیان است. نوشیدن این نوشیدنی گرم در هیچ فصلی متوقف نمی­ شود و در خانه­ های ما طرفداران سرسختی دارد. مشکل رایجی است که این نوشیدنی جدا نشدنی از روتین هرروزه ­مان، روی فرش بریزد. بعد از ریختن چای روی فرش، مشکلی نسبتا بزرگ پیش می ­آید و افراد را برای پاک کردن این لکه به زحمت می­ اندازد. سوال اینجاست، حالا چطور لکه چای را از روی فرش پاک کنیم؟

 در این زمان باید بگوییم که خوشبختانه تمیزی لکه چای روی فرش کار آنچنان سختی نیست و به مواد خاصی نیز نیازی ندارد. کافی­ است مراحلی را طی کنید که در ادامه به بیان آن­ها خواهیم پرداخت. اگر برای شما نیز این مشکل رخ داده است، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید تا کلید حل مشکلتان را بیابید.

نکاتی که باید قبل از تمیزی لکه­ چای بدانید

یکی از مهم­ترین نکاتی که باید بدانید، این است که پس از ریختن چای روی فرش ۷۰۰ شانه، باید به سرعت اقدام به از بین بردن لکه­ های باقیمانده روی فرش کنید. این سرعت و عکس ­العمل بسیار مهم است چرا که با گذشت زمان، لکه­ های چای خشک ­تر می ­شوند و نظافت به آسانی انجام نمی‌شود. خشکی لکه روی فرش، موجب اثبات رنگ چای روی الیاف فرش می­ شود و کار را برای تمیزی بسیار سخت می­کنند.

قبل از شروع به استفاده از هر ماده­ای برای نظافت جای لکه چای، می­ بایست تا جایی که امکان دارد چای را از بافت فرش ۱۲۰۰ شانه خارج کنید. برای بهترین نتیجه می ­توانید از یک قاشق استفاده کنید و با کمک کمی فشار روی سطح فرش، چای بیرون آمده از بین الیاف ­را خارج کنید. پس از آن، برای جلوگیری از خشکی لکه و تثبیت رنگ آن، مقداری اب را به صورت مستقیم روی لکه بریزید. سپس از روش ­هایی که در ادامه برای پاکسازی شرح خواهیم داد، استفاده کنید.

مورد بعدی رنگ الیاف فرش مدرن است. فرش های ایرانی تنوع رنگی بسیار زیادی دارند؛ همچنین رنگ ­های روشن نیز جزئی جدا ناپذیر از فرش ­های ایرانی به حساب می­ آیند. با این حساب اگر چای روی بخش­ های روشن فرش بریزد، بسیار مشخص­ خواهد بود. به همین دلیل نیاز است که هنگام پاکسازی لکه­ ها در این بخش از فرش، علاوه بر دقت و زمان بیشتر، سرعت عمل بیشتری نیز داشته باشید تا لکه­ ها به صورت کامل رفع شوند.

تمیزی لکه چای از روی فرش با جوش شیرین

یکی از مواد پاک کننده ­ای که در هر خانه ­ای یافت می­ شود، جوش شیرین است. این ماده، یکی از موثرترین مواد برای پاکسازی و رفع انواع لکه­ ها از جمله لکه چای است که به شما کمک بزرگی خواهد کرد. برای تمیزی لکه چای با این ماده، مراحل زیر را طی کنید:

نوشته های مشابه
  1. مقداری جوش ­شیرین داخل یک کاسه کوچک بریزید.
  2. یک دستمال تمیز ترجیحاً سفید را مرطوب کنید.
  3. دستمال مرطوب را به جوش شیرین داخل کاسه آغشته کنید و محکم روی لکه چای بکشید.
  4. این مراحل را تا رفع کامل لکه تکرار کنید.
  5. در نهایت پس از رفع لکه چای، با یک دستمال مرطوب دیگر محل مورد نظر را پاک کنید.

از بین بردن لکه چای از روی فرش با نمک

در این روش شما می ­توانید روی لکه را به صورت کامل با نمک پر کنید و با مقداری آب گازدار یا سودا روی محل مورد نظر محکم بکشید. این روش برای لکه ­های قدیمی نیز موثر واقع خواهد شد. در نهایت پس از رفع کامل لکه چای، محل مورد نظر را پاک کنید و با مقداری آب سرد شستشو دهید.

حذف لکه با سرکه از روی فرش ماشینی 

سرکه نیز یکی از موثرترین مواد پاک کننده است که برای حذف تمامی لکه­ ها از جمله لکه چای کاربرد دارد. متاسفانه اکثر افراد به دلیل بوی تند این ماده از استفاده از آن خودداری می­ کنند؛ اما خوب است بدانید که این بو موقتی خواهد بود و پس از مدتی از تندی و بوی آن کم می­شود.

در ابتدا باید حدود یک پیمانه سرکه را در دو پیمانه آب حل کنید (نسبت یک به دو). سپس این محلول را به صورت مستقیم روی محل مورد نظر اسپری کنید. با قطره­ چکان مقداری از آن را بریزید. این عمل را تا تمیزی کامل لکه تکرار کنید. در آخر با استفاده از یک دستمال مرطوب سطح فرش را تمیز کنید.

حذف لکه چای با مایع ظرفشویی از روی فرش

در این ترفند شما می­توانید با استفاده از یک اسفنج و مایع ظرفشویی، لکه چای را از بین ببرید. این راه حل در صورتی که لکه تازه باشد، بسیار مناسب است. راه­ حلی که حتی روی لکه­ های قدیمی نیز اثر گذار خواهد بود. ترکیب مایع ظرفشویی، مقداری سرکه و یک لیوان آب است. این ترکیب را روی محل لکه­ ها قرار دهید، سپس با استفاده از اسفنج، محل مورد نظر را پاک کنید. این عمل را تا نظافت کامل لکه ­ها تکرار کنید. در آخر نیز با یک دستمال پارچه ­ای مرطوب آن قسمت را به خوبی پاک کنید.

روش نظافت لکه­ های قدیمی چای از روی فرش

اگر با استفاده از روش ­های بالا لکه­ های قدیمی پاک نشدند، نیازی به نگرانی نیست. در ادامه ترفندی را به شما معرفی خواهیم کرد که به آسانی این لکه­ های سرسخت را از بین خواهد برد. بهتر است قبل از استفاده از این روش، روش‌های قبلی را نیز امتحان کنید.

در این روش باید مقداری جوش شیرین و سرکه را با یکدیگر ترکیب کنید. این ترکیب، یکی از قوی­ترین ترکیب­ های لکه­ بر است. این ترکیب را روی لکه ­ها قرار دهید و مدتی منتظر بمانید. پس از گذشت چند دقیقه، لکه را چک کنید. اگر پاک شد، با استفاده از یک دستمال پارچه ­ای تمیز و مرطوب محل مورد نظر را پاک کنید. در غیر این صورت مدتی منتظر بمانید.

چطور لکه چای را از روی فرش دستبافت پاک کنم

برای پاک کردن فرش­ های دستباف افراد بسیاری نگران هستند که بافت فرش افشان آسیبی ببیند. خوشبختانه الیاف فرش­ های دستباف به جذب رنگ­ ها و لکه­ ها مقاومت بسیار خوبی دارند. به ندرت این نوع فرش ­ها کثیف می­ شوند. شما برای نظافت این فرش ­ها می­توانید از همان روش ­هایی که ذکر کردیم استفاده کنید. لکه ­های روی فرش ­­های دستباف خیلی آسان­تر از فرش ­های ماشینی از بین می­روند.

دیگر می دانیم چطور لکه چای را از روی فرش پاک کنیم

در این مقاله به بیان ترفندهایی آسان و در دسترس برای حذف لکه­ های ناشی از چای روی فرش ­ها پرداختیم. تمامی این روش­ها کاربردی و موثر واقع خواهند شد. بنابراین بهتر است برای از بین بردن لکه­ ها از همین موارد استفاده کنید. به مواد شیمیایی متوسل نشوید. امیدواریم این مقاله از دیجی فرش به شما برای حل مشکلتان کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا