دانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

۸ مورد از دلایلی که هنوز فرش‌ های سنتی، مدرن باقی مانده‌ اند

دانستنی های زیبای فرش سنتی

۸ مورد از دلایلی که هنوز فرش‌ های سنتی، مدرن باقی مانده‌ اند

دلیل مدرن ماندن فرش سنتی: فرش‌ سنتی، از فرش‌های جذابی است که امروزه به فرش‌ کلاسیک نیز معروف می‌باشد.  این فرش‌ها، ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و به همین دلیل از فرش‌های خاص و زیبا، محسوب می‌شوند. به صورت متداول فرش­ های سنتی زیبایی چشم‌نوازی دارند و  نگاه­ ها را به خود معطوف می‌کند.

 تولیدکنندگان ایرانی، در تولید فرش سنتی از الیاف طبیعی، طرح‌های اصیل و رنگ‌های متنوع و زیبا استفاده می‌کنند. ما با نگاهی دقیق به این فرش‌ها می‌توانیم هنر اصیل ایرانی را بهتر درک  کنیم.  ناگفته نماند که این  فرش‌ها می‌توانند ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه باشند.

سال‌های سال است که مردم هنردوست ایرانی،  قدر این هنر ارزشمند را  می‌دانند و  خانه‌های خود را با فرش‌های سنتی، مزین می‌کنند. ما در این مقاله از دیجی فرش قصد داریم به ۸ مورد از دلایلی که هنوز فرش‌های سنتی، مدرن باقی مانده‌اند  بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

دلیل مدرن ماندن فرش سنتی

در تولید فرش‌ دستباف الیاف طبیعی  متنوع، طرح و رنگ منحصر به فرد و زیبا به کار می‌رود. شاید  برای افرادی که  اولین بار قصد خرید  آن را  دارند، در انتخاب این فرش با مشکل مواجه شوند و سردرگم شوند. اما  باید بدانیم  که  بافندگان فرش سنتی از قدیم تاکنون،  در تولید این  فرش‌ها از سبک خاصی،  پیروی می‌کنند.  به همین دلیل،  از جمله فرش‌های پرطرفدار و محبوب به شمار می‌آید. این  فرش‌ها،  از ویژگی‌های خاصی برخوردارند که  در ادامه بیشتر با این دلایل آشنا می‌شویم:

کیفیت بی‌ نظیر

شاید شما هم  مانند خیلی از افراد دیگر تصمیم دارید برای خانه‌ خود فرش دستباف، بخرید. شما  باید بدانید که با خرید آن، جلوه زیبایی به خانه خود خواهید داد و انتخاب شما، هوشمندانه به نظر می‌رسد. تولید کنندگان فرش‌های سنتی در طی سالیان گذشته مهارت‌های زیادی  کسب کرده‌اند.  با نگاهی به این فرش‌ها می‌توانیم  ظرافت و جزئیات پیچیده آنها را کاملا حس کنیم. این فرش‌ها دوام خوبی دارند و با خرید این نوع فرش می‌توانیم به مدت طولانی از آن­ها استفاده کنیم.  به جرات می‌توانیم بگوییم  که  استفاده طولانی مدت از آنها، در کیفیت کار تاثیر منفی نمی‌گذارد و همانند روز اول، زیبا و بی‌نظیر خواهند ماند.

عدم تولید الکتریسیته ساکن

همان‌گونه که ذکر کردیم بافندگان در تولید فرش سنتی از نخ‌های طبیعی مثل پشم، ابریشم، پنبه و…  استفاده می‌کنند.  به همین دلیل،  این فرش‌ها  از خود الکتریسیته ساکن، تولید نمی‌کنند و این ویژگی از ویژگی‌های برجسته این فرش محسوب می‌شود. این موضوع سبب می­شود که فرش سنتی در داخل و خارج از ایران، طرفداران بسیاری را کسب کند.

نوشته های مشابه

طرح منحصر به فرد

دلیل مدرن ماندن فرش سنتی: فرش سنتی،  دارای ویژگی دیگری است که آن را خاص می‌کند و آن سبک طراحی این فرش است. طرح‌های فوق‌العاده آن، قدمت طولانی دارند و  بیشتر آنها از طبیعت، الهام می‌گیرند.  در نقش‌های آن از طرح‌های گل، طبیعت، حیوان و… استفاده می‌شود. بهتر است بدانید که علاوه  بر طرح‌های ایرانی از طیف گسترده‌ای از طرح‌های دیگر همچون طرح‌های بخارا، قشقایی، قدیمی، قبیله‌ای و… نیز استفاده می‌شود. طرح‌های رایج  آن  را می‌توان در دسته‌بندی زیر قرار داد که عبارتند از:

  • طرح شاه عباسی: این طرح موسوم به گل‌هایی افشان، شاخه و… است و طرح‌های لچک ترنج، سلسله‌ای، ترنج‌دار و … را شامل می‌شوند.
  • طرح افشان: در این طرح، گل‌ها و برگ‌ها، پراکنده هستند.
  • طرح اسلیمی: این طرح، شامل شاخه‌های دورانی و تجرد یافته طرح درخت است. طرح اسلیمی ترنج دار، اسلیمی ماری و… از این نوع طرح‌ها محسوب می‌شود.
  • طرح ترکمن: طرح  مزبور از خطوط شکسته و هندسی به دست می‌آید و انواع چهار قاب، خورجینی و… از جمله آنها می‌باشد.
  • ماهی درهم: این طرح از جمله طرح‌‌های هندسی ذهنی و بدون نقشه است.

تنوع رنگ

هر چقدر تعداد رنگ‌های فرش، بیشتر باشد آن فرش کیفیت بهتری دارد. در بافت فرش سنتی  نسبت به فرش ماشینی از تعداد رنگ‌های بیشتری استفاده می‌شود. در تولید فرش ماشینی بین ۴ تا ۱۴ رنگ و در بافت فرش دستباف و سنتی،  بالای ۵۰ رنگ استفاده می‌شود. به همین دلیل،  فرش مذکور از جمله فرش‌های باکیفیت می‌باشد.

دلیل مدرن ماندن فرش سنتی تا به حال

ثبات رنگ

یکی دیگر از ویژگی‌های فرش سنتی که سبب شده است این فرش همچنان محبوب باشد و به اصطلاح مدرن باقی بماند ثبات رنگ آن است. رنگ این فرش‌ها طبیعی هستند و رنگ خود را  در طول زمان حفظ می‌کنند. اگر دستمال نمداری روی فرش مزبور بکشید و متوجه  رنگ پس دادن آن شدید،  بدانید در بافت آن،  از الیاف با رنگ مصنوعی استفاده کرده­اند.

نرمی و لطافت

از زمانی که فرش سنتی را خریداری می‌کنیم تا سالیان دراز بعد از استفاده، نرمی و لطافت آن حفظ می‌شود. چون این فرش‌ها دارای پرز بلندی می‌باشند و از پشم طبیعی در بافت آنها استفاده می­گردد، با پا خوردن، کوبیده نمی‌شوند و کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. پس سال‌ها بعد نیز شفافیت و رنگ خود را به خوبی حفظ می‌کنند.

آرامش روحی و روانی

 از ویژگی‌های دیگر فرش سنتی این است که با دیدن آنها یک نوع احساس آرامش روحی و روانی  به افراد دست می‌دهد. این موضوع به سبب استفاده از طرح‌ها و رنگ‌های شاد است که حس خوبی را به فرد القا می‌کند. شما می‌توانید با خرید این محصول از دیدن نقشه، طرح‌ و رنگ‌‌‌بندی‌های  متنوع آن، بی‌نهایت  لذت ببرید.

 سلامت جسمانی

چون  بافندگان فرش‌ دستباف و سنتی از الیاف،  مواد و رنگ  طبیعی استفاده می‌کنند، بهره گیری از  این فرش‌ها در منازل برای حفظ سلامتی افراد بسیار مفید می‌باشد. بهتر است بدانید استفاده از آنها در افراد، حساسیتی ایجاد نمی‌کند. توصیه می‌کنیم اگر شما هم برای سلامتی خود و اعضای خانواده،  اهمیت  قائل هستید، این فرش‌ها را خریداری و از مزایای ویژه آنها برخوردار شوید.

دلیل مدرن ماندن فرش سنتی چیست؟

اولین فرشی که انسان برای حفظ سلامتی و دوری از رطوبت به عنوان زیرانداز خانه استفاده کرد، از جنس نمد بود. بعدها فرش‌های مختلفی از جنس الیاف­های مختلف نیز تهیه شد. فرش‌ سنتی  یکی از انواع فرش‌های باکیفیت ایرانی می‌باشد و همان گونه که ذکر کردیم مزایای زیادی دارد. اکنون اکثر ما ایرانی‌ها در پذیرایی و اتاق‌های خانه‌ خود این  فرش را می‌گسترانیم و دکوراسیونی زیبا  ترتیب می‌دهیم. این کار موجب می­شود تا جلوه‌ای بی‌نظیر به محیط خانه ببخشیم. توصیه می‌کنیم شما هم این فرش‌ها را از دست ندهید‌ و با مراجعه به دیجی فرش بهترین ها را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا