دانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

تفاوت بین فرش ماشینی و دستباف در چیست؟ + ۵ راه تشخیص

در این مطلب میخواهیم به موضوع تفاوت بین فرش ماشینی و دستباف بپردازیم و میخواهیم مقایسه ای برای شما برپا کنیم. در این ضیافت شما یاد می گیرید که فرش ماشینی و دستباف چه تفاوت هایی با هم  دارند، پس با ما همراه شوید.

تفاوت بین فرش ماشینی و دستباف چیست؟

همانطور که از نام فرش ها پیداست در اولین مورد تفاوت بین فرش ماشینی و فرش دستباف این است که فرش ماشینی توسط دستگاه الکتریکی  بافنده فرش که توسط کامپیوتر کنترل میشود بافته شده است اما فرش دستباف توسط انسان بافته شده است.

دومین تفاوت بین فرش دستباف و فرش ماشینی در سرعت تولید این دو نوع فرش است به طوری که فرش ماشینی به دلیل اینکه توسط دستگاه بافته میشود بسیار سریع تولید میشوند اما فرش دستباف به دلیل بافته شدن توسط انسان با سرعت کمتری بافته میشود. البته مدت زمان تولید یک فرش دستباف به اندازه آن فرش و ریزه کاری هایی که در طرح آن هست بستگی دارد.

به طور مثال بافت یک فرش ۱۲ متری با کیفیت یک سال طول میکشد

سومین تفاوت بین فرش ماشینی و فرش دستباف نوع الیاف به کار رفته در آنهاست در فرش های ماشینی ممکن است از الیاف مصنوعی مانند پلی پروپیلن،نایلون،پلی استر،اکریلیک و الیاف مصنوعی استفاده میشود اما در ساختار فرش دستباف از الیاف طبیعی استفاده میشود.

چهارمین تفاوت  این است که تهیه ی فرش ماشینی هزینه کمتری نسبت به تولید فرش دستباف دارد.

نوشته های مشابه

پنجمین تفاوت بین فرش دستباف و ماشینی این است که فرش دستباف بر روی یک دستگاهی به نام دار قالی با کمک دست و چاقو گره زده و بافته میشود اندازه این دستگاه یا همان دار قالی بستگی به اندازه فرشی دارد که قرار است توسط این دستگاه بافته باشد اما فرش ماشینی توسط یک ماشین بزرگ برقی که با یک کامپیوتر کنترل میشود خیلی سریع بافته میشود.

 چگونه تفاوت بین فرش ماشینی و فرش دستباف را تشخیص دهیم؟

یکی از کارهایی که میتوانیم برای تشخیص تفاوت بین فرش ماشینی و فرش دستباف انجام دهیم این است که به ریشه های فرش ماشینی یا فرش دستباف نگاهی بیندازیم ریشه ها در فرش ماشینی به فرش دوخته شده است و از خود فرش ماشینی جدا است اما در فرش دستباف ریشه ها به فرش متصل هستند و در واقع جزیی از فرش اند.

دومین راه برای تشخیص تفاوت بین این دو فرش این است که به پشت فرش نگاه کنیم در فرش دستباف گره های پشت فرش در یک راستا قرار ندارد یعنی کمی ناهموار هستند و ممکن است که گره ها کوچک و بزرگ باشند اما در فرش ماشینی تمام گره ها در یک راستا قرار دارند و همه ی گره ها هم اندازه اند.

سومین راه تشخیص تفاوت این است که به لبه ی یا همان کناره ی فرش نگاه کنید کناره ی فرش در قالی دستباف رشته های پود هستند که در قسمت لبه ی بیرونی قالی پیچیده میشوند و همدیگر را نگه می دارند.

البته برای تشخیص مبدا یا اصل بودن یک فرش از کناره فرش کمک می گیرند

در حالی که در هر منطقه خاصی یک روش متفاوت برای پایان دادن فرش وجود دارد.

حال در فرش ماشینی لبه ها به وسیله ی یک دستگاه دور دوزی میشوند و کاملا هموار دیده میشود اما در فرش دستباف اینگونه نیست بلکه لبه فرش دستباف با دست کوک زده میشود و به خاطر همین ممکن است که داشت از آن کاملا مستقیم نباشد و کمی ناهموار باشد.

چهارمین راه تشخیص تفاوت بین فرش ماشینی و فرش دستبافت این است که به اندازه آن توجه کنیم اندازه یک فرش ماشینی بسیار دقیق است اما در فرش دستباف ممکن است کمی کوچکتر یا بزرگتر از اندازه تعریف شده باشد.

پنجمین راه تشخیص این است که به شکل و طرح فرش دقت کنیم در فرش ماشینی شکل و همچنین طرح آن خیلی دقیق است و به طور معمول طراحی آن از یه طرف به سمت طرف دیگر آن بازتاب می شود و در طرح و شکل فرش ماشینی به ندرت تناقض دیده میشود.

اما در فرش دستباف به دلیل بافته شدن آن توسط دست انسان ممکن است خطاهایی در آن دیده شود به عنوان مثال در فرش دستباف ممکن است تقارن دقیقی در آن وجود نداشته باشد یا بافنده آن فرش توسط حافظه خود فرش را بافته باشد پس وجود خطا طبیعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا