دانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

روش از بین بردن سوختگی سطحی و عمیق فرش

نکات کلیدی و مهم برای از بین بردن سوختگی فرش

روش از بین بردن سوختگی سطحی و عمیق فرش

از بین بردن سوختگی سطحی و عمیق فرش: سوختگی فرش یکی از مشکلات رایجی است. بر اثر یک لحظه غفلت امکان دارد که رخ دهد. بسیاری از افراد گمان می ­کنند که با سوختگی فرش، دیگر نمی­ توان کاری برای ظاهر آن انجام داد. به اصطلاح بیخیال آن می­ شوند. در صورتی که روش ­های بی­شماری برای حذف انواع سوختگی ­ها وجود دارد. می­ توان از آن استفاده کرد. درست است که امکان مثل روز اول شدن فرش پایین می­آید. اما به راحتی می­توان اثرات سوختگی را کمرنگ کرد تا حد امکان آن­ها را از بین برد. در ادامه به شرح روش­های مختلفی برای انواع سوختگی­ ها خواهیم پرداخت پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

از بین بردن سوختگی فرش با اتو

اگر محل سوختگی فرش با اتو، سوختگی کمی دارد، می­توانید برای رفع رنگ زرد از پیاز استفاده کنید. پیاز دارای موادی است که به رفع رنگ­ هایی که طیف زرد دارند کمک می­ کند. برای حذف این سوختگی، می‌توانید یک عدد پیاز را نصف کنید و روی لکه ­های سوختگی قرار دهید. این روش، یکی از موثرترین روش­ های غیرتهاجمی برای حذف سوختگی فرش به حساب می­آید. اگر سوختگی فرشتان با اتو بسیار عمیق است، بهتر است فرش خود را متخصصین رفو و خدمات مربوط به فرش بسپارید.

رفع سوختگی فرش با زغال

یکی از سوختگی­ هایی که معمولاً عمق زیادی ایجاد می­کند، سوختگی با زغال است. این سوختگی ­ها به بافت و الیاف فرش آسیب می­زنند و جلوه­ ای ناخوشایند را ایجاد می­ کنند. برای حذف سوختگی با زغال، شما باید با استفاده از یک سنباده روی سوختگی را فشار دهید تا سوختگی­ ها از بافت باقی مانده فرش جدا شوند. پس از این عمل، با یک دستمال تمیز ذرات را جمع ­آوری کنید. سپس با استفاده یک قیچی مناسب و تیز، انتهای پرزهای سوخت باقیمانده را از الیاف سالم جدا کنید و ببرید. برای ترمیم بهتر جای سوختگی با زغال، می­توانید مقداری شامپو فرش روی محل سوختگی قرار دهید تا خشک شود. بعد از آن می ­توانید با جارو برقی سطح فرش را جارو کنید.

نکته­ای که در این میان باید به آن دقت کنید، این است که به هیچ عنوان از صابون یا مقدار زیادی آب استفاده نکنید؛ چرا که بافت­ های دارای آسیب از طریق این دو ماده گسترش می­ یابند. اگر سوختگی بسیار عمیق بود، بهتر است به جای انجام این مراحل، فرش آسیب دیده خود را به متخصصین مربوط به فرش برای ترمیم آن بسپارید.

از بین بردن سوختگی فرش با سیگار

برای رفع سوختگی با سیگار نیز همانند سوختگی با زغال، می­توانید با سنباده کشیدن سطح سوخته فرش شروع کنید. پس از جدا شدن سطح سوخته الیاف، مانند بخش قبل، با یک قیچی مناسب باقیمانده پرزهای سوخته را از الیاف سالم جدا کنید و ببرید. این مراحل برای رفع ظاهر سوخته فرش ضروری است؛ بنابراین اگر هنوز هم آثار سوختگی بر جای خود قرار دارند، باید از مقداری آب اکسیژنه محلول در آب استفاده کنید.

برای درست کردن این محلول، باید آب اکسیژنه را به نسبت ۱ به ۱۰ با آب مخلوط کنید. با این ترتیب با این محلول محل سوختگی را به دقت تمیز کنید. در آخر نیز با یک دستمال تمیز و مرطوب سطح فرش را تمیز کنید تا سوختگی‌ها و رنگ­ های ناشی از آن از بین بروند.

نوشته های مشابه

رفع سوختگی فرش با شمع

در صورتی که لکه پارافین شمع هنوز روی فرش خشک نشده ­اند، با استفاده از یک کاردک یا قاشق، پارافین را از روی فرش جمع کنید. سپس با استفاده از یک دستمال خشک و اتو، پارافین باقیمانده را کاملاً از سطح فرش پاک کنید. برای این کار باید دستمال خشک را روی لکه قرار دهید تا اتوی گرم پارافین­ های خشک را آب کند. در نهایت با یک دستمال مرطوب تمیز سطح فرش را پاکسازی کنید.

رفع سوختگی سطحی فرش

برای رفع سوختگی سطحی فرش که معمولا بدون تغییر رنگ هستند، می ­توانید از یک تکه یخ روی سوختگی فرش استفاده کنید. استفاده از یخ باعث نرم شدن الیاف آن می­ شود. پس از استفاده از یخ، می­ توان از یک دستمال خشک برای گرفتن رطوبت آن استفاده کرد. در آخر با یک شانه دندانه ریز، الیاف فرش را در جهت خواب آن شانه کنید. از یکدیگر جدا شوند و از حالت زبری در آیند.

از بین بردن سوختگی موکت پشمی

برای رفع سوختگی موکت­ های پشمی می­ توانید از ترفندهایی که در بالا به آن اشاره کردیم، با توجه به نوع سوختگی استفاده کنید. بهتر است قبل از استفاده از این مراحل قبل، به نکات زیر توجه فرمایید:

  • در صورت نیاز به آب، از آب ولرم استفاده کنید.
  • از آمونیاک یا لکه‌برهای قلیایی استفاده نکنید. این‌کار به بافت موکت آسیب می­رساند.
  • بعد از رفع لکه سوختگی، محل مرطوب را با فن یا سشوار و حرارت کم به سرعت خشک کنید.

رفع سوختگی و رفوی آن

اگر با استفاده از تمام روش ­های بالا، باز هم اثرهای زیادی از سوختگی وجود داشت، می­ توانید روشی را به کار بگیرید. این روش برای افراد غیر متخصص توصیه نمی ­شود. بهتر است برای این کار به سراغ یک متخصص رفو فرش بروید. در صورت مقدور نبودن این امر، می­ توانید خودتان نیز آن را به دقت انجام دهید.

با استفاده از مقداری موچین یا قیچی، مقداری از الیاف سالم هم رنگ با قسمت سوخته فرش را جدا کنید. در محلی که سوختگی­ را تمیز کردید، مقداری چسب قرار دهید. روی آن­ها خیلی با دقت الیاف و پرزهایی که جدا کردید را قرار دهید. سپس یک وسیله با سطح صاف و سنگین را روی این بخش قرار دهید تا چسب خشک شود.

از بین بردن سوختگی سطحی و عمیق فرش

در این مقاله از دیجی فرش سعی کردیم بهترین و کاربردی­ترین روش­ های رفع سوختگی فرش­ ها را برای شما قرار دهیم. دقت کنید که در تمامی این مراحل سطح فرش باید بسیار تمیز شود تا مشکلی پیش نیاید. البته توصیه ما به شما این است که در صورت سوختن شدید فرش، به سراغ رفو کاران حرف ه­ای فرش بروید. آنگاه می توانند مشکل شما را حل کنند. از شما بابت همراهی ما تا پایان این مقاله کمال تشکر را داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا