دانستنی های فرش و نگه داری فرش در خانه

انواع نخ فرش ماشینی

در بافت فرش ماشینی سه نوع نخ وجود دارد که میخواهیم در این مقاله به بررسی آنها بپردازیم و اینکه چه جنسی برای این نخ ها مناسب است. پس با مقاله انواع نخ فرش ماشینی همراه شما خواهیم بود.

فرش ماشینی، با استفاده از الیاف مصنوعی بافته می شود و وظیفه بافت آن به وسیله دستگاه بافنده فرش ماشینی است. انواع نخ فرش ماشینی در هم تنیده می شوند و بافت فرش به وجود می آید.

بررسی انواع نخ فرش ماشینی به همراه کیفیت آنها

به طور کلی فرش ماشینی دارای سه نوع نخ می باشد: نخ خاب، تخ تار و نخ پود که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند که در ادامه به آنها می پردازیم:

  • نخ خاب فرش ماشینی:

مهم ترین نخ فرش، نخ خاب است، چرا که تقریبا ۷۰ درصد حجم فرش ماشینی را نخ خاب تشکیل داده است. نخ خاب به راحتی قابل لمس است و در واقع همان رشته نخ هایی است که با راه رفتن روش فرش، زیر پای ما است. به این دلیل که نخ خاب فرش از اهمیت بالایی برخوردار است، پس باید بهترین جنس را داشته باشد. هر چه کیفیت نخ خاب بیشتر باشد، کیفیت فرش بیشتر خواهد بود. در حال حاضر بهترین الیاف برای نخ خاب فرش ماشینی الیاف اکریلیک هیت ست می باشد. بقیه نوع الیاف مثل الیاف پلی استر، پلی استر ترک، ورجین، بی سی اف و ویسکوز در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.

  • نخ تار فرش ماشینی:

نخ تار یکی از اجزای تشکیل دهنده اسکلت فرش است که به صورت ریزتر از پود است. تار و پود از زیر و روی همدیگر زده می شوند. بهترین جنس نخ تار موجود در بازار، نخ پلی استر است.

  • نخ پود فرش ماشینی:

نخ پود هم ضخیم تر از نخ تار است و اگر پشت فرش را بررسی کنید، متوجه آن خواهید شد. نخ تار و پود همیشه عمود بر هم هستند. بهترین جنس برای انواع نخ فرش ماشینی پود، نخ پنبه می باشد. بعد از پنبه گاها از الیاف جوت و ویسکوز هم استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا